Uteliggare en natt……förhoppningsvis aldrig mer…


I veckan liftade jag till en vän i Stockholm.  Vännen hyr sin bostad och i kontraktet finns många stränga regler tex. ”inga andra personer får vistas i rummet”. Några gånger tidigare har jag sovit där, men den här gången, sent på kvällen, stod hyresvärden och spionerade. Kört att sova där! Har andra jag kunnat ringa om det inte varit så pass sent. Jag vill ju inte väcka nån som ska upp tidigt till jobbet.

Varken jag eller min vän hade några pengar. Största problemet då är att inte kunna gå på toa! Alla toaletter kostar pengar! Ok….inte de på krogarna…men vi var inte klädda för krogen precis. Annars hade det fungerat.

Vännen skulle inte sova gott om jag låg ute så han följde med mig på en ”brandvaktsnatt”. Mycket snällt! En verklig vän! Så här såg vår natt ut:

Promenad till Sergels torg med väskor och blommor som skulle till vänner ca 35 mil längre bort. Letade burkar och flaskor och jag hittade – vilken lycka –  en oöppnad halvliters starköl. Livet kändes lättare när vi delade på den. Började bli trötta, timmen var ganska sen.

Letar en toalett som är gratis. Kompisen avslöjar sin ”hemliga gratismugg”. Den är öppen nu, men stänger senare på natten. Går dit och hoppas klara natten på det besöket. För kvinnor är buskarna inte ett så bra alternativ i storstan.

Vi bestämde oss för att planka på pendeln från T-centralen. SL är ju lite felande som bytt till grindar som gör det ännu lättare att planka, lägga ner miljoner på att göra det enklare för folk att åka gratis. Är inte det skumt av ett bolag? Självklart är alla fattiga glada och tacksamma! Vi åkte till Södertälje och tillbaka…sov på pendeln sedan vi noggrannt stoppat undan det lilla av värde vi hade (mobil, laddare, legitimation och bankkort). Tyvärr har ju vissa låga personer den dåliga smaken att sno från sovande.

När vi kom tillbaka till T-centralen slutade tågen gå. Hade kunnat tagit nåt tåg utåt förorterna, men då  hade vi blivit fast flera timmar ute i obygden. Vi la oss på bänkar i Centralstationen och sov – där blev jag av med en jacka och tröja medan jag sov. 02.30 stänger stationen så det var bara att gå ut när vakterna sa till.

Vi träffade en bekant och skramlade ihop till 1 st kebab på nattöppna ”Kebaben” på Wasagatan. Fick en mugg vatten. Vi delade broderligt/systerligt på kebaben. Vår kompis var trött och somnade. Vips kom en ur personalen och sa till -”Ledsen, men du får inte sova här”. Dom har ju regler dom måste följa och han sa till vänligt. Det var bara att traska vidare sedan vi fyllt våra vatteflaskor på muggen.

Klockan är då 03 ung och Centralstationen öppnar vid 05. Natten är varm och klar – tack alla goda makter för det – så vi letade rätt på en bred bänk och la ut tidningar på den och trängde ihop oss så gott vi kunde. Efter en och en halv timme vaknade vi och frös. Tänk om det varit vinter…….

Vi är ju nybörjare så vi visste inte att Cityterminalen har andra öppettider och tydligen är öppen hela eller nästan hela nätterna. När vi gick runt för att bli varma upptäckte vi det. Vi blev jätteglada! Där finns bara hårda träbänkar – utom på ett café som bara avskärmas av band. Först tordes vi inte gå under banden och lägga oss på en av deras mjuka soffor, men när vi såg att andra satt och sov i fåtöljerna tog vi mod till oss. Kommer vakten får vi säga att vi väntar på en morgonbuss. Det var skönt att lägga sig mjukt! Att sova på hårda bänkar är svårt när man inte är ung och dessutom har ont i hela kroppen. För att inte tala om att sova på marken – det klarar inte min kropp utan underlägg och underlägg hade vi inte.

Efter nån timme kom personalen och sa att dom skulle öppna. Vi satt oss upp och sen kom vakten och började fråga min vän om han druckit. Det hade han inte…..inga pengar = ingen alkohol….men vi fortsatte till pendeln med våra få burkar och flaskor.

Sov lite på pendeln, steg av vid en skola jag känner till och gick på toa. Då var klockan ca 7. Sen gick vi till en park där mina vänner la sig en stund till och sov. Nu skiner solen. Jag badade fötterna  i fontänen, tog burkarna och flaskorna och gick till centrum. Där pantade jag burkarna, köpte två äpplen för 4 kr, snodde ett stort paket salami och en kall folköl och styrde kosan mot parken. På vägen hittade jag en starköl, flaska med en älgskylt på. Jag är otroligt tursam med att hitta lite av varje! Ölen var öppnad så jag luktade först, smakade lite och den var helt ok. Mina polare törs inte dricka öppnat, det vet jag, men jag bryr mig inte utan dricker glad i hågen upp den. Jag menar bara…vem skulle lämna en öppnad förgiftad öl? Är inte den tanken väldigt långsökt?

Väcker vännerna och överraskar med den kalla ölen, starka, goda, mättande salamin och äpplena. Bra början på dagen! Vi åker in till stan….jag får loss lite sparade pengar, hjälp att köpa en billig biljett till vännerna jag är på väg till. För sista ”pantpengarna” köper vi  en stor läsk och snattar en chokladkaka.

När jag kliver på bussen tänker jag på alla dem som lever så här månad ut och månad in, år ut och år in. Dom kan inte sätta sig på bussen till goda vänner där det finns alla bekvämligheter och dessutom käleksfulla och vänliga människor. De verkligt hemlösa tvingas gå sig igenom iskalla nätter för att inte frysa ihjäl, sova ute i regn, förnedras av  diverse ” s.k välanpassade medborgare” m.m.. Ju längre någon är hemlös, dess svårare att sova på stationer och allmänna utrymmen för vakterna känner igenom dom och det som är tillåtet för en människa med bostad  (ex. sova när man väntar på bussen) är ofta förbjudet för de som verkligen behöver det. Även  om det inte är i lag förbjudet så tar många väktare och poliser som sin uppgift att jaga bort de verkligt behövande från alla platser som kan ge nåt skydd eller lite komfort.

Jag tycker det borde vara lag på att alla i regering och riksdag och de som ska jobba på socialkontor m.fl skulle leva en vecka vintertid som hemlös. Utan pengar, utan mobil, utan kort, utan rätt att vända sig till släkt och vänner för hjälp. Då kanske vi skulle få se en förändring i samhället, då kanske deras kalla hjärtan skulle tina upp.

Det lär nog inte ske …….därför måste vi kräva att rätten till bostad, till ett hem, ska gälla alla – ALLA – utan undantag. Det är en av  politikernas absolut viktigaste plikt anser jag!

42 Responses to “Uteliggare en natt……förhoppningsvis aldrig mer…”


  1. 1 Pellefantia maj 13, 2011 kl. 10:43 f m

    det var en rejäl berättelse om livet som uteliggare,,,, ja det händer ju även att människor fryser ihjäl under vintern… Men vem faaan bryr sig ? Så länge lönearbetarna får en krona till i plånboken kan vi väl offra några människor, som ändåå bara är en belastning för samhället :((kramtack för att du delar med dig

    • 2 kaoskatta maj 14, 2011 kl. 3:19 f m

      Mina yngsta barns far hade givit upp och satt sig i en tunnel mitt i vintern för att frysa ihjäl. En polispatrull såg honom och tog honom till sjukhus. Det räddade hans liv för han var svårt nedkyld. Samhället blir hårdare och hårdare.Kram till dig

  2. 3 bullermusen maj 13, 2011 kl. 10:45 f m

    Tack för ett väldigt läsvärt inlägg.

    • 4 kaoskatta maj 14, 2011 kl. 3:20 f m

      Tack själv för att du tog dig tid att läsa.

  3. 5 skvitt maj 13, 2011 kl. 12:44 e m

    Nja, inte lag på att de, regering etc, skulle behöva leva hemlöst en vecka. Det borde istället vara lag på att varje bostadslös skulle erbjudas bostad omedelbart. Finns inget ögonaböj, och det kan vara lite för mycket begärt kanske, då skulle man få bo på hotell till saken har ordnats. Det borde vara en mänsklig rättighet.Sen det där med att tvingas snatta för att man inga pengar har, får mig att tänka på en man i nordafrika. Minns inte vilket land, men sharialagar. Japp! Och han hade varit i samma sits enligt intervjun i programmet. De högg av hans högra hand! Hur mycket lättare fick han jobb efter det? Fy fan så sjukt tänkt!I en värld där rikedomen är fördelad orättvist blir människan i sig värdelös om den saknar medel. Så är det.Jag tror jag kommer in lite på det, snuddar vid det, nu på onsdag./Skvitt

    • 6 kaoskatta maj 14, 2011 kl. 3:20 f m

      Båda delarna och viktigast är naturligtvis ett hem till alla! Kram

  4. 7 HEMIMAMMA maj 13, 2011 kl. 2:37 e m

    Tack Katta… man blir alldeles matt och ledsen… Tänker på Prins William (Dianas son) som faktiskt bodde ute på gatan en natt, och fick ökad förståelse för de hemlösas situation…Hemikram och självklar tumme!

    • 8 skvitt maj 13, 2011 kl. 2:53 e m

      Hur kom det sig? Han hade väl livvakter som kunde hjälpa honom hem?;-)/Skvitt

    • 9 kaoskatta maj 14, 2011 kl. 3:23 f m

      Visst blir man förtvivlad när man tänker på alla som tvingas leva som hemlösa. Hur ska vi kunna pressa politikerna som de uppfyller socialtjänstlagen och skaffar fram bostäder åt alla? Kram

    • 10 kaoskatta maj 14, 2011 kl. 3:25 f m

      Jag har inte läst om Prins William, men det låter uppmuntrande att han fick förståelse för de hemlösa. Hopps han gör något för dem också.

    • 11 skvitt maj 14, 2011 kl. 4:05 f m

      Jag kan ju säga att i Göteborg finns inga uteliggare om bortser från en handfull personer som inte vill ha med sociala och andra myndigheter att göra.Hemlösa finns, men inte uteliggare. Hemlös definieras som att man saknar eget bostadskontrakt.Hemlösas tidning FAKTUM har själva skrivit om detta. De gick i taket, minst sagt, när en journalist från ”metro” ville göra ett reportage om de hemlösa och förvanskade intervjuer med soc och FAKTUM för att vinkla det till att folk drällde under presenningar och liknande. Så, i Gbg funkar det. Jag har själv pratat med många FAKTUM-försäljare och ingen har sagt att de inte har bostad. Men vi har ju våra mutskandaler istället, ifall någon ju tror att Skvitt är lokalpatriot som ljuger om stans förträfflighet./Skvit

    • 12 HEMIMAMMA maj 16, 2011 kl. 3:42 e m

      Det gör han. Han är sin mors son.

  5. 13 trerk maj 14, 2011 kl. 9:51 f m

    I en så kallad välfärdsstat skall ingen behöva vara uteliggare, om man inte själv valt det.

    • 14 skvitt maj 14, 2011 kl. 5:12 e m

      Jag vet hur du menar, men det kan missförstås det du skriver. Du menar att det ska finnas bostäder till alla som vill ha, men vill man inte ska man inte påtvingas en bostad. Man har rätt att vara utan om man vill.Det är väl så du menar?Det GÅR att tolka annorlunda. Som om du menar att de som inte har bostad har frivilligt valt att leva utan bostad, ett aktivt fritt val.Så kan jag aldrig tro att du menar!/Skvitt

    • 15 kaoskatta maj 15, 2011 kl. 1:03 f m

      Ingen ska behöva vara hemlös och ännu mer självklart ska ingen vara utan bostad. Det finns bostäder på många orter, men reglerna utestänger vissa från bostad. På de orter där bostäder saknas ex. Stockholmstrakten är det skandal att det inte byggs…

    • 16 skvitt maj 15, 2011 kl. 3:56 f m

      Och det som byggs är bostadsrätter!/Skvitt

  6. 17 Yris grymt oinloggad for the moment maj 14, 2011 kl. 10:10 f m

    Jag minns när jag kom hem, sent en vinterkväll blott 18år gammal. Det låg en uteliggare i min trapp, precis nedanför min dörr.Han hade kryckor o slitna kläder, jag bad honom vänligt att gå. Usch vad jag fick dåligt samvete, han behövde bara värme för natten o så blev han iväg skickad av mig.Tumme för ett bra inlägg!

    • 18 skvitt maj 14, 2011 kl. 5:19 e m

      Det gnager tydligen ännu ditt samvete!Men se det så här: det hemska du tycker dig då gjorde och ångrar är ett intet mot den skam Sverige bör känna att det sedan dess inte har hänt någonting för våra uteliggare i landet. Det är värre!Och att trots detta så sänks skatten för de rika!Sedan dess har Sverige blivit ännu kallare, hårdare och omänskligare!/Skvitt

    • 19 kaoskatta maj 15, 2011 kl. 1:03 f m

      Bra, Yris, att du ångrar dig och drar lärdom. Kram

    • 20 skvitt maj 15, 2011 kl. 9:16 f m

      Som 16-åring liftade jag till Göteborg utan att ha någon stans att ta vägen. Som tur var så var det sommar. Det gick att ligga ute. Men det är lätt att föreställa sig hur det kan vara att ha det så året runt.Så tänker jag på kvinnorna som far mest illa och måste sova här och där och betala med ett ligg!Nu när det är så populärt med feminism och en massa prat om kvinnofällor högt och lågt så man spyr åt det – allt tycks vara kvinnofällor nu för tiden – så borde ju dessa kvinnokämpar i alla fall NÅGON gång tänka på sina värst utsatta systrar! Men icke, fast jag vet vad det beror – de vill bara armbåga sig fram på alla sätt för egen del och de gör karriär inom en massa olika organisationer. De tänker helt enkelt bara på sig själva och drar med sig en svans som backar upp dem. Så var det med deras kvinnokamp!Vore den ärligt menad hade väl för fasen i första hand fokuserat på hemlösa kvinnor, ensamstående mödrar, kvinnlig könsstympning, hedersvåld och utvisning av kvinnor till kvinnoförtryckande länder. Men när hörde vi ROKS nämna dessa kvinnor?/Skvitt

  7. 21 kaoskatta maj 15, 2011 kl. 1:06 f m

    Skvitt: Jag vet inte hur det är i Göteborg, men har hört om deras projekt att se till att alla har bostad. Det jag vet är att i Stockholm, med flera städer, finns det många hemlösa och varje hemlös är en för mycket.

    • 22 skvitt maj 15, 2011 kl. 3:59 f m

      Visst!Så sant så. Göteborg visar att hemlös kan man vara, men man ska inte sakna en bostad att komma hem till för den sakens skull. /Skvitt

  8. 23 Pluppa maj 15, 2011 kl. 1:35 f m

    Mmmmm……….Bra skrivet inlägg!Jag vet,tyvärr,hur det kan vara.Hur det känns och hur kallt det är.Tror många skulle behöva den erfarenheten!Kram/Pluppis

    • 24 kaoskatta maj 15, 2011 kl. 8:49 f m

      Ja, nog är det så. Kram

    • 25 skvitt maj 15, 2011 kl. 9:06 f m

      Som tur är så är uteliggarna en väldigt liten grupp. Tyvärr innebär det dock även att uteliggarna inte heller är en grupp att ens använda som valfläsk. Det innebär att frågan aldrig kommer upp som valfråga. Nämn det parti som någonsin har tagit upp frågan om rätt till en bostad!Jag kan då rakt inte erinra mig en enda gång som frågan har lyfts från politiskt håll.Det är skandalöst!Man måste verkligen inte vara missbrukare för att bli hemlös, om nu någon tror det. Det kan handla om en skilsmässa och lite missflyt. Det kan säkert räcka med att komma i fråga att få åtnjuta lite av Alliansens arbetsmarknadspolitiska åtgärder som t. ex. FAS 3, eller att få förmånen att känna på Alliansens sjukförsäkringspolitik./Skvitt

  9. 26 yrvaedret maj 15, 2011 kl. 9:26 f m

    @Kaoskatta.Klart jag kände skam o efter det så försöker jag hjälpa så gott jag kan. Minns en kall vinterdag (verkar bara hända när det är vinter, men då behöver ju uteliggarna mer hjälp) det kom fram en alkis till mig och frågade efter en tjuga till bussen. Han hade frågat säkert 3-4 före mig, alla hade nekat honom och sen markant vänt ryggen till. Jag brukar nästan aldrig ha lösa pengar på mig, men fiskade upp en tjuga som han fick. Han blev så glad, klappade mig på axeln och tackade så mycket. Det var så kallt ute och det enda han ville var att ta sig hem (till sig eller en polare, vet inte) och komma in i värmen. Och som sagt, vi vet aldrig vad våra medmänniskor bär på för öde, det behöver inte vara som du skriver…missbrukare för att bli hemlös.

    • 27 skvitt maj 15, 2011 kl. 9:55 f m

      Jag har också gett dem pengar, fast jag vet att de ska till öl. Men det är inte min sak att rehabilitera dem och när de står och skakar så behöver de sin ”medicin”. Den får de förr eller senare utan min hjälp, så varför ska jag dra ut på deras lidande när det inte påverkar min ekonomi det minsta.Och som sagt, man måste inte vara missbrukare för att bli hemlös! Det är viktigt att påpeka!/Skvitt

    • 28 kaoskatta maj 16, 2011 kl. 3:20 e m

      Nej, man behöver inte ha missbruksproblem för att bli hemlös…men även de som har beroendeproblem är behöver någonstans att bo. Jag tror att det blir lättare att rehabiliteras och återvända till nykterhet och samhället om man har bostad, eller hur? Tänk bara att leva som hemlös och vara nykter hela tiden´…inte ens kunna unna sig ett par glas vin om man får ihop pengar….det som vi alla med bostad tycker är en självklarhet.

  10. 29 yrvaedret maj 15, 2011 kl. 10:07 f m

    Visst är det så, men jag såg honom kliva på bussen och betala = DDu har en poäng där, ”så varför ska jag dra ut på deras lidande när det inte påverkar min ekonomi det minsta?”Inte alla som tänker så, tyvärr.

    • 30 skvitt maj 15, 2011 kl. 10:25 f m

      Nej, jag ifrågasatte aldrig bussbiljetten. Men jag menar att jag kan ge även till dem som ska ha till en öl.Eller, en gång när några småbarn hade köpt lite godis och pengarna inte räckt. Jag såg deras besvikelse och gav dem en peng så de fick vad de ville ha. De blev jätteglada och plötsligt slog det mig att jag kanske gjorde något fel. För tänk om de nästa gång råkar ut för en ”snäll farbror” som har avsikter de inte kan tänka sig. Det är inte alltid lätt att göra rätt!/Skvitt

  11. 31 Maria de Suède maj 15, 2011 kl. 11:25 f m

    Jag vet precis hur det är att vara hemlös och leva pà gatan! Gjorde det i tvà àr, men sen bodde jag pà hotell som en organisation hjälpte mig med. Har bott pà ett center där jag träffade mànga intressanta personer, ett härbärge… Jag slet för att finna ett jobb och sedan en bostad… Fast jag lyckades i Paris! Fast jag finner att det finns mer solidaritet här!

    • 32 kaoskatta maj 16, 2011 kl. 3:23 e m

      Ja, då vet ju du hur det är. Jag har många vänner som är eller har varit hemlösa. Det är skitjobbigt och nog har dom fått slita……..så får dom ett rum eller lgh och så tar dom hem några kompisar dricker nån öl och så blir dom av med bostaden. Helt sjukt. En kille jag känner åkte till Finland på semester, tog ett återfall coh när han kom hem var hans saker utkastade. Man blir mållös!

  12. 33 kaoskatta maj 16, 2011 kl. 3:29 e m

    När jag ger pengar så hoppas jag personen använder pengarna till nåt som får den att må bra…öl, mat, husrum, droger, läppstift..jag struntar i vilket…….jag vill bara att den som fått pengar av mig blir glad 🙂 Tusen gånger hellre att en hemlös och/eller tiggare dricker upp ”mina” pengar än att Stadsmissionens, Röda Korsets eller Rädda Barnens chefer med feta löner gör det. Miljarder gånger hellre att nån blir ”hög” på mina kronor än att det går till fantasilöner till falska s.k. ”hjälpare”.

    • 34 HEMIMAMMA maj 16, 2011 kl. 3:43 e m

      Jag håller med dig Katta!

  13. 35 queenia maj 16, 2011 kl. 3:37 e m

    ett otroligt viktigt inlägg!!! Gillar inte stölder. Är helt emot snattning. Men förstår samtidigt att vad skall dessa människor göra. Dem har ofta hamnat mellan olika instanser och ingen tar ansvaret… skall dem svälta? … jag levde så här när jag var väldigt ung. Men då var jag i Canada. kram Q.

    • 36 kaoskatta maj 17, 2011 kl. 1:22 e m

      Om människor inte har pengar ens till mat anser jag inte det är ett brott att snatta. Som du skriver ”Vad skall de göra då?” Politikerna kan tro att de som inte får bostad och mat lägger sig ner och dör ”av fri vilja” men det gör man knappast. Då ser man till att skaffa mat och nån sorts bostad. Sen har samhället råd med fängelser och dyra, dyra härbärgen….men inte hjälp till den som behöver…Kram

    • 37 kaoskatta maj 17, 2011 kl. 1:25 e m

      Pengar finns förstås…men inte viljan hos politikerna..

  14. 38 HEMIMAMMA maj 16, 2011 kl. 3:44 e m

    I Stockholm behöver man inte ens ha problem för att bli hemlös. Jag vet för jag har också bott på gatan en tid i min ungdom…

    • 39 kaoskatta maj 17, 2011 kl. 1:32 e m

      Intressant att fler och fler berättar att de också ”fallit mellan maskorna i sociala skyddsnätet”. Ju mer vi pratar om det, ju mindre kommer skammen och skulden tynga de som hamnar i skiten. Vi blir starkare av att ta av masken och visa hur samhället misshandlat oss. Kram till alla som berättar sin historia….

    • 40 skvitt maj 17, 2011 kl. 1:47 e m

      ”Intressant att fler och fler berättar att de också ‘fallit mellan maskorna i sociala skyddsnätet’. Ju mer vi pratar om det, ju mindre kommer skammen och skulden tynga de som hamnar i skiten.”Men skammen ska väl våra politiker stå för!Samhället ser ut som det gör. Vissa hamnar utanför. Det är inte deras fel, det är samhället som ser ut så. Och det är politikerna som har ansvaret för att förhindra att så sker./Skvitt

    • 41 kaoskatta maj 18, 2011 kl. 2:34 e m

      skvitt: Just det! Skammen och skulden är politikernas!Det sorgliga är att många fattiga, hemlösa och sjuka m.fl. offer för kapitalismens girighet tror och känner att det är deras personliga tillkortakommanden eller ”fel val” som är orsaken till den svåra belägenhet de befinner sig i. Det gör att de bär en enorm skuld och skamkänsla på sina skuldror….det tynger ofta lika mycket som fattigdomen. Därför tror jag att ju fler vi är som träder fram och berättar vår historia desto fler drabbade kommer inse att det är strukturella orsaker till vår/deras situation och då försvinner skammen och skulden. Förhoppningsvis väcks kämpaglöd i dess ställe.Jag uttryckte mig kanske oklart tidigare. Bra att du gav mig möjligheten att förtydliga mig. Kram och tack!

  15. 42 kaoskatta maj 18, 2011 kl. 2:35 e m

    Jag tycker man skulle kunna ge tumme för kommentarer också. Vissa kommentarer är bara så klockrena!


Kommentera

SOLIDARITETSTANKEN

Bloggarna på denna sida står var och en för innehållet i sina inlägg, och alla som skriver behöver inte ha samma åsikt i alla sakfrågor. Alla inlägg skall hålla en god och saklig ton.
.
Uppgifter bör i största mån verifieras med länkar.
.
Bloggarna har inte rätt att bli alltför personliga.
.
Bloggtroll, personliga påhopp, näthat eller andra icke adekvata kommentarer kommer inte att släppas fram. De som vill kommentera bör därför hålla sig till ämnet, för att kunna upprätthålla en seriös diskussion.
.
Gemensamt för alla som skriver på denna sida är att vi bl.a. värnar om alla människors rätt att få leva under goda förhållanden.
.
Vi är alla personer med åsikter åt vänster, och gör gemensam sak med att få den borgerliga regeringen bortvald 2014.
.
Bloggen är alltid öppen för fler intresserade skribenter som vill bidra till förändringarnas vindar. Vi kan aldrig bli för många. Vi söker bloggare med hjärtat till vänster, som vill ingå i vår gemenskap.
.
Vi vill återuppliva Solidaritetstanken, för alla människors lika värde och rättigheter... Gästskribenter är också välkomna med en förfrågan om att få deltaga med inlägg.
.
Alla skribenter på denna blogg har möjligheten att vara med och föra en dialog utifrån inläggen.I de fall en kommentar önskas besvaras av specifik skribent, så skall frågan riktas direkt till den avsedda.
.
Välkommen till en öppen debatt!

ARKIV

'
The Rainforest Site

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör sällskap med 15 andra följare

BLOGGSTATISTIK

  • 27,629 BESÖKARE

