SOLIDARITETSTANKEN – PÅSKUPPROPSRAPPORTERING AV HEMIMAMMA


GOD AFTON!! Nu är jag hemkommen från dagens begivenheter. Jag var närvarande vid Påskuppropet vid Medborgarplatsen i Stockholm. Som jag konstaterar av Skvitts inlägg så är rapporteringen skral i media. Jag såg nyheterna på TV 4 och Rapport. Detta är vad jag finner i media.

LÅNGT NER PÅ SIDORNA

Helle Klein PU.jpg

– Och till er som tycker att präster och diakoner inte ska lägga sig i politik vill jag citera den tidigare ärkebiskopen Nathan Söderblom – ”kristendomen är inte en grav att vårda utan ett liv att leva i världen”, dundrade Helle Klein.

Tusentals i demonstrationer mot sjukreglerna (AB)

I dag protesterade svenskar i 29 städer mot sjukförsäkringsreglerna.

I Stockholm hade 1000 personer slutit upp på Medborgarplatsen.

– Vilken värme det är här i dag. Och då talar jag inte om solen, sade stjärnkrögaren Erik Videgård i sitt tal.

”JAG ÄR HÄR FÖR JAG VET ATT SÅ MÅNGA MÄNNISKOR LIGGER HEMMA OCH LIDER”

Här protesterar de mot utförsäkringarna (Expressen)

Många i protest mot dålig sjukpeng (DN)

http://svt.se/embededflash/2404992/play.swf

Sändningen från Rapport och Aktuellt ovan. Embedkoder från TV4 fungerar inte på Aftonbladet, så här är länkar till deras nyhetssändningar.

”Kosmetiska förändringar” TV4 Nyheterna

”Regeringens lite mjukare linje i utförsäkringsfrågan som presenterades nyligen innebär inget annat än kosmetiska förändringar i ett system som i grunden är fel. Det menar Björn Johnson, docent i socialt arbete vid Malmö högskola.”

1.Påskuppropet.jpg

Manifestation mot utförsäkringarna

(Nyhetskanalen)

Nu över till min egen personliga rapport:

Jag åkte in med min make och tre av mina barn. Vi kom lite för sent för att höra Helle Klein och Erik Videgård, men jag fick höra flera andra bra talare.

Självklart Jenny Fjäll (Resurs) och Biskop Eva Brunne och båda fick väldigt varma applåder. Andra värda tiden och namnet var Hjalmar Åsbrink,(socialarbetare) DR. Monika König (som fick starkaste applåderna) och Anwahr Athahb (Svenska muslimer för fred och rättvisa, mycket starkt)

Representanter för alla större trosriktningar och samfund var där och de var rörande eninga i sina budskap. Det är under landet Sveriges värdighet att utförsäkringarna får fortsätta…

Vi hade lite kulturarbetare där också.

Jag personligen tyckte nog att Raattamaa hade kunnat hålla tyst, snurrigare dikt har jag nog aldrig hört och antalet människor som avvek under hans diktläsande, var markant…

Emil Boss och Iris Smeds dikter och texter gav mest och lockade till skratt dessutom…

Jag vill uppskatta närvaron till betydligt högre än 1000 människor, som mest vara det dubbla. Men det kanske är bättre att undervärdera det för liberala media?

Jag hade glädjen att träffa på en av de vänner jag fått i bloggvärlden, nämligen Torbjörn Järlerup, så nu kan han validera att Hemimamma är en verklig person och att hon håller det hon lovar =0)

Min make, som fått låna min bror fotografens kamera, tog massor av bilder både vid ”Medis” och den efterföljande promenaden på stan under det ”Tak” av körsbärsblom i Kungsträdgården som vi avrundade vårat besök i huvudstaden med… Under strålande sol… Men jag publicerar bara ett fåtal här… de talare som påverkade mig mest…

Resten kommer nog på mina egna bloggar…

bloggenhanna.jpg

Jag tillhöger som betraktar konfrencieren Hanna

BloggenBrunne.jpg

Biskopen av Stockholms stift, Eva Brunne, som dessutom stod bredvid mig i publiken medan hon lyssnade på andra. Hon talade om ansvaret som vilar på alla människor att vara mänskliga.

bloggenislamfred.jpg

Svenska Muslimer för fred och rättvisa’s Anwahr Athahb som citerade en 14 årig flickas hjärtskärande bön om hjälp för sin dödssjuka pappa… och försvarade att barnen inte ska bära ansvar för vuxnas värld.

BloggenKönig.jpg

Monika König, Läkare, som berättade om ett hjärtskärande fall hon personligen var involverad i, där kvinnan dog två månader efter att ha blivit utförsäkrad… av en hjärtinfarkt orsakad av stressen att ingen av alla hennes multipla diagnoser togs på allvar. Och att hon till slut informerades av FK-tjänstekvinnan om att hon skulle dö…

GOD AFTON!!

35 Responses to “SOLIDARITETSTANKEN – PÅSKUPPROPSRAPPORTERING AV HEMIMAMMA”


  1. 1 HEMIMAMMA april 26, 2011 kl. 3:24 f m

    Var någon av er där?

  2. 2 tant helene april 26, 2011 kl. 3:29 f m

    Ja du Hemi, fy sjutton va hemskt allting är.. skönt att det i alla fall finns några som ställer upp.. men tyvärr är det ju inte vi som håller med talarna som behöver höra detta, utan motsatta sidan av folk.. dom som är egoister, utan empati, dom som drar hiskeliga slutsatser av höjdarnas envetna lögner.. ALLA dom borde få sitta och titta på detta UTAN möjlighet att gå.. men tyvärr tror jag inte det skulle hjälpa heller.. kommentarenb skulle nog bli:kommunistisk propaganda igen… suck!Tänk om dessa kunde fatta att dom är mutade/hjärntvättade av en falsk bild av trygghet!Tänk om dom kunde fatta att dom extra pengarna snabbt blir en egentlig förlust!tänk om dom kunde inse att ÄVEN deras barn har en sämre framtid än vad dom skulle behöva!Tänk om dom kunde inse att även dom kan bli sjuka, eller krocka med bilen..Tänk om dom fattade att om dom vill ha det lika bra som förut, får dom BETALA f…..n så mycket mer än dom har kvar i plånboken i dag! Tänk om dom kunde se längre än näsan räcker! OCH använda sitt EGET sunda förnuft till att se IGENOM lögnerna!!!Rena utopin! Tyvärr.. FOLK e dumma, eller e dom bara elaka?oavsett vilken anledning, så blir resultatet KATASTROF!!!UPPREPAR: KATASTROF!!!!!!!kram gumman ”Tant Helene”

    • 3 HEMIMAMMA april 26, 2011 kl. 3:45 e m

      Folk är nog generellt strutsar =0)Hemikramar

  3. 4 fiffy april 26, 2011 kl. 3:39 f m

    JÄTTEBRA rapportering från din sida!! Önskar jag hade kunnat vara med och ta del av ALLA de OTROLIGT BEHJÄRTANSVÄRDA demonstrationerna som skett runtom i landet!!..ÄN FINNS DET HOPP OM MÄNSKLIGHETEN!!!!Massvis med varma kramar från fiffy!♥

    • 5 HEMIMAMMA april 26, 2011 kl. 3:46 e m

      Jag var otroligt nöjd att se sådan uppslutning på Medis och Jenny Fjäll kände sig överväldigad…Hemikramar

  4. 6 skvitt april 26, 2011 kl. 3:51 f m

    Jag kan ju konstatera att jag hade fel om EXPRESSENs bevakning, var väl för snabb. Kanske hade redaktionen inte hunnit lägga ut artikeln när jag kollade. Jag ber därmed EXPRESSEN om ursäkt och blir väl tvungen att redigera om inlägget.

    • 7 skvitt april 26, 2011 kl. 4:10 f m

      Nu har jag uppdaterat med en ursäkt. Men GT, nej där hittar jag ännu inget!Tack för bra inlägg! Fråga om du får jobb på GT!:-)Tumme!/Skvitt

  5. 8 trerk april 26, 2011 kl. 5:34 f m

    Jag deltog i Västerås, tyvärr var det dålig uppslutning.

    • 9 HEMIMAMMA april 26, 2011 kl. 3:47 e m

      =0( Det var tråkigt att höra detta!! Men jag blir glad att att du kunde gå dit i alla fall.Hemikram

  6. 10 LuddesMorsa april 26, 2011 kl. 7:11 f m

    Jag var också på Medborgarplatsen. På kvällen var det ett inslag om manifestationen i Rapport på SVT. Inslaget avslutades med meningen ”Regeringen vill inte kommentera dagens protester”. Sjuttom också, Kristersson, Borg och Reinfeldt vill alltså bara tiga ihjäl saken.

    • 11 HEMIMAMMA april 26, 2011 kl. 3:48 e m

      Klart att de vill tiga ihjäl saken, vad skulle de annars göra???Roligt att du också var där.Hemikram

  7. 12 Rune Forssén april 26, 2011 kl. 8:31 f m

    Men det är säkert många lokala tidningar som har skrivit artiklar/reportage i natt och publicerar detta i veckan.http://www.laholmstidning.se/article/20110425/LAHOLM/704259929/1239/-/paskupprop-samlade-manga-upprorda

    • 13 HEMIMAMMA april 26, 2011 kl. 3:43 e m

      Skönt att se detta!

  8. 14 elin persson april 26, 2011 kl. 8:36 f m

    Har mailat till GT – tips@gt.se – nu på morgonen följande:Hej!Ville bara tipsa er om att runt om i landet var det demonstrationer igår mot utförsäkringarna, det s.k. PÅSKUPPROPET! Det verkar som att ni som enda tidning i landet tycks ha missat det hela, så därför vill jag hjälpa er med att få vetskap om detta.Det finns en hel del på nätet där ni kan skaffa er information om denna nya folkrörelse.Vänliga hälsningar/Elin P

    • 15 skvitt april 26, 2011 kl. 11:12 f m

      Fick du något svar?/Skvitt

    • 16 HEMIMAMMA april 26, 2011 kl. 3:49 e m

      Underbart sarkastiskt, det gläder ett revolutionärt hjärta!!Heja dig Elin!!

  9. 17 Silverstare april 26, 2011 kl. 10:42 f m

    Jag var också på samma plats som Trerk och höll själv ett litet tal där samt fick en ny bekantskap!(Min chaufför tyckte det var för långt att åka till Stockholm så därför blev det V-ås)Hoppas man får höra talarnas ord samt Ratamaas dikt…hee..hee..(skrattar åt din tolkning av det)!Känns skönt att man själv kunde visa att man står för MER än bara ord på datorn! Jag är nöjd och som jag sagt till Trerk är vi ännu bara i uppvärmningsstadiet… och kommer sedan igen.. och igen..och igen!KGV-kramar från Silverstare

    • 18 skvitt april 26, 2011 kl. 11:16 f m

      Och pennan är ett utmärkt vapen! Pennan på Internet är ännu bättre! Det skrina ordet där ligger kvar efter att alla demonstranterna har gått hem. Pennan på Internet tystnar aldrig!/Skvitt

    • 19 HEMIMAMMA april 26, 2011 kl. 3:51 e m

      Multipla komningar är alltid trevligt =0)Jag ska leta reda på dikten han läste… =0)KGV hemikramar till en modig tös!

  10. 20 skvitt april 26, 2011 kl. 11:07 f m

    En längre svarskommentar gav jag på min egen blogg och den publicerar jag här också. Jag kommer också att göra ett inlägg av den.Här kommer den:”Att regeringen inte vill kommentera är väl inget som förvånar. Vad ska dom säga? Kan de säga att folket har fel?Jag vet inte om de är helt coco bello, men vissa saker borde de ha förstått att det går inte att åstadkomma vad som helst utan protester. Att dessa blev starkare än regeringen hade väntat sig visar väl på hur fjärran från verkligheten den är.Helt uppenbart är att Alliansen systematiskt slår på samhällets absolut svagaste människor. Det var här de kalkylerade fel. De trodde att dessa människor inte kan göra sin röst hörd, men de kunde!Fjärran från verkligheten! Visst, de har ju ingen kontakt med vanligt folk. De vet inte hur vi lever! Och i den mån de vet så bryr de sig inte. De är alldeles för egotrippade för sådant.Vi lever med en verklighet där allt som kostar är en prövning. Men här ska faktiskt inskjutas att det inte gäller Skvitt. Han har det gott ställt. Han ska inte anklagas för att vara en kverulant, eller en som talar i egen sak! Nej, men han bryr sig om de svaga! När gav någon i regeringen bort en tredjedel av sina sparade medel till en behövande vän utan att räkna med att få det åter? Men Skvitt gjorde det!Förhoppningsvis ger det extra styrka åt Skvitts ord då han inte talar i egen sak!Regeringen och de besuttna, som är den grupp i samhället som den värnar om medan den driver vanligt folk till ruinens brant, lever med sin egocentrerade verklighet, där priset för det dagliga uppehället är försumbart. Det är lyxen som tär på deras kassa. Det är skillnaden!Lyxen kan de aldrig få nog av. Det är den de ska visa upp därför det är den som ger dem status. Status är deras enda bekräftelse och bekräftelse är det enda de strävar efter. Det är precis som det är med de små barnen. De har också ett omättligt behov av bekräftelse.Vad vi alltså ser är personer som inte har lyckats nå upp till normal mognad. De har inte utvecklats till vuxna människor. Det är sådant som räknas till personlighetsstörningarna. Av störningarna har vi flera varianter och de har sina diagnoser. Där har vi narcissisterna och där återfinns även psykopaterna. Det är där vi har många av de styrande i vårt samhälle och i vår regering inte minst.Regeringen ger sig på de svagaste. Det är precis det som alla narcissister och psykopater gör.En annan svag grupp i samhället, utöver arbetslösa och sjuka, som regeringen ger sig på är barn med ADHD. Nu ska den vanliga skolan ta hela ansvaret för dessa barn utan att ha kunskap för det. Precis så har det varit förr. Därför framstod det som helt uppenbart nödvändigt att ända på det. Barnen for ju illa. Nu är vi tillbaka där igen! Nu är det nya direktiv, tillbaka till ruta noll!Det har alltid hetat att högern är konservativ. Alla sociala framsteg motsätter de sig. Så har de alltid gjort. Nu när visst välstånd till slut hade skapats blir högern rena rama bakåtsträvarna, tillbaka till ruta noll, bort med trygghetspolitiken! Det som har uppnåtts ska rivas ned!Nästa grupp som drabbas kommer att bli psykiatrins patienter. Det är konstigt att man inte började där! Friska människor har ju inte så lätt att inse att en neddragning där kan drabba dem själva. Är man psykiskt frisk förväntar man sig inte att bli psykiskt sjuk, men det finns inga garantier för någonting i denna värld.Det finns bara en sak att att göra. Protestera!Och självklart ska man sätta fingret på vad det verkligen handlar om. Det är att regeringen företräder de besuttna som till varje pris vill behålla sina privilegier och dessutom utöka dem ännu mera! Att dessa besuttna människor har en personlighet som med all tydlighet framstår som egocentrisk och störd kan man inte blunda för!De saknar empati! De är helt upptagna med sin egen vällevnad! De bryr sig inte om andra. De vill kapa åt sig allt själva!De är som spädbarn!”Regeringen vill alltså bara tiga ihjäl hela saken.Jag trodde inte jag hörde rätt.”Du hörde helt rätt!Heders att du, din grabb och hans flickvän demonstrerade och stod upp för orättvisan!Kram på er alla tre!Skvitt”

    • 21 HEMIMAMMA april 26, 2011 kl. 4:15 e m

      Jag talar heller inte i egen sak… Men jag inser att vi alla med tiden blir sjuka på något sätt…Hemikram

  11. 22 Summasummarum april 26, 2011 kl. 4:07 e m

    Jag blir glad!

    • 23 HEMIMAMMA april 26, 2011 kl. 4:16 e m

      Det är underbart att se att engagemanget växer…

  12. 24 Kristina april 26, 2011 kl. 9:51 e m

    Hejsan vännen!Bra att ni va där. Men det skulle kommit många fler. På Götapl va det bara ca 500. Nu vet ju inte ja säkert men misstänker ändå att dem flesta som va där själva hade drabbats på ett el annat sätt. Jesper Odelberg va en av talarna o det va bra. Det blir säkert mer om detta på 1:A Majdem. L. Pagrotzky, (ursäkta om ja stavar fel) o L. Ohly ska snacka här. Det ska bli forts sommarvärme sägs det o det gör helt klart att det blir mer folk. Men herre min tid! Vilken uppslutn det va på tågen förr. Kom till Götet 88 o mellan 15-20.000 ibland kanske mer va inte alls ovanligt.Då va det verkligen mer solidaritet.Ha de gött o hälsa så mkt!Massor me goa varma kramizar!

    • 25 HEMIMAMMA april 26, 2011 kl. 11:09 e m

      Tack för din mycket upplysande kommentar. Visst var det mer Solidaritet förr…Hemikramizar

  13. 26 HEMIMAMMA april 26, 2011 kl. 10:04 e m

    Ett klipp med Helle Kleins talhttp://www.youtube.com/watch?v=UZmDMozWGaQ

  14. 28 Pluppa april 26, 2011 kl. 10:41 e m

    Här var vi väl bara ca 200,vilket jag tyckte var lite ”dåligt” men samtidigt var det ju en ”svår” dag,med kanske många fortfarande bortresta.Sen tror jag att dom kanske måste bli bättre att annonsera ut det,på olika sätt,för det verkar som om många inte ens vetat om att det skulle ske!Bra iniativ av våra diakoner/diakonissor!!!Hoppas på en stark fortsättning,med mer info om när/hur/var!!!Kram/Pluppis

    • 29 HEMIMAMMA april 26, 2011 kl. 11:10 e m

      Jag hoppas detsamma Pluppa, det gör jag!hemikram

  15. 30 Sirpa april 26, 2011 kl. 11:25 e m

    ÄNTLIGEN händer det något..även läkare reagerar,protesterar..jag skrev i min blogg för två år sedan att framför allt DE måste agera för de sjukas väl och ve,att det är en skam även för dem att deras intyg körs över av FK och deras ”förtroendeläkare” som inte inte ens träffat patienterna ifråga! Mycket märkligt att de inte reagerat tidigare!Ja jag vet..detta är gammalt..men jag blir så rasande över att NU först börjar det hända saker,riktigt ordentligt..är det inte skamligt att det gått så långt att t.o.m sjuka måste ställa sig på gator och torg för att berätta om sina livsöden..att de ska BEHÖVA göra det!

    • 31 HEMIMAMMA april 27, 2011 kl. 12:05 f m

      Ja, jag skäms att berätta att jag är svensk idag…Annat var det förr… När Palme levde.Då var välfärden väl försvarad.Hemikram

  16. 32 Sirpa april 27, 2011 kl. 12:37 f m

    Jaa..det börjar bli riktigt pinsamt att kalla sig för svensk! Omvärlden måste väl häpna över hur likgiltigt de sjuka och svaga behandlas i vårt samhälle idag..Kramisar!

    • 33 HEMIMAMMA april 27, 2011 kl. 12:43 f m

      Pellefantia beskriver i sitt inlägg (det senaste) om hur omvärlden kritiserar oss..Hemikramisar

  17. 34 Kao april 27, 2011 kl. 5:33 e m

    Precis som Helle Klein sa: De rika och de högavlönade har inte begripit att de själva en dag kan bli sjuka ioch i förlängingen utförsäkrade de också.Jag tänker på den på Medis så hyllade krögaren Erik Widegård. Han har strupcancer och har inte fått ett öre på över ett år. Men han hyar haft krogar på Stureplan och umgåtts / umgås med folk ed pengar och slickade frisyrer. Tror knappast han är lottlös, men han är ändå felaktigt behandlad.Tror (tror, alltså() att både han och hanbs vänner röstar blått och innan Erik W blv sjuk hade han samma åsikt om ‘de lata’ som inte ville arbeta. Kanske han också röstade blått, men nu börjar vackla? Eller tänker han bara på sej själv och sina business han berättade om? Jag känner lite folk i de där kretsarna och vet hur de pratar sinsemellan och vilket hån och spe de spyr ur sej mot dem som har det sämst ställt.Så INGEN människa i Sverige ska känna sej säkra, för får detta fortsätta så kommer även medelklassen få brinna i helvetet ett tag. Tror Alliansen har andra planer för sej själva och landet. Marian Radetzki är ju GUD för dem och det säger det mesta.Kao

    • 35 HEMIMAMMA april 27, 2011 kl. 5:43 e m

      Ja, lika väl som de är lika lurade som andra när de tror att privata försäkringar ska täcka upp, samma försäkringar som nekas om Försäkringskassan nekas, men det talar försäkringsbolagen tyst om…Han erkänner sig vara moderat. Så snopet inte sant? Men som du säger, det tjänar som exempel att medelklassen inte är skyddad heller utan numera är det bara de privilegierades klass och då i form av sina pengar i fonder och aktier…Men när fastighetsbubblan spricker får de också smaka på…Tom Marian Radetzki.Hemikram


Kommentera

SOLIDARITETSTANKEN

Bloggarna på denna sida står var och en för innehållet i sina inlägg, och alla som skriver behöver inte ha samma åsikt i alla sakfrågor. Alla inlägg skall hålla en god och saklig ton.
.
Uppgifter bör i största mån verifieras med länkar.
.
Bloggarna har inte rätt att bli alltför personliga.
.
Bloggtroll, personliga påhopp, näthat eller andra icke adekvata kommentarer kommer inte att släppas fram. De som vill kommentera bör därför hålla sig till ämnet, för att kunna upprätthålla en seriös diskussion.
.
Gemensamt för alla som skriver på denna sida är att vi bl.a. värnar om alla människors rätt att få leva under goda förhållanden.
.
Vi är alla personer med åsikter åt vänster, och gör gemensam sak med att få den borgerliga regeringen bortvald 2014.
.
Bloggen är alltid öppen för fler intresserade skribenter som vill bidra till förändringarnas vindar. Vi kan aldrig bli för många. Vi söker bloggare med hjärtat till vänster, som vill ingå i vår gemenskap.
.
Vi vill återuppliva Solidaritetstanken, för alla människors lika värde och rättigheter... Gästskribenter är också välkomna med en förfrågan om att få deltaga med inlägg.
.
Alla skribenter på denna blogg har möjligheten att vara med och föra en dialog utifrån inläggen.I de fall en kommentar önskas besvaras av specifik skribent, så skall frågan riktas direkt till den avsedda.
.
Välkommen till en öppen debatt!

ARKIV

'
The Rainforest Site

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör sällskap med 15 andra följare

BLOGGSTATISTIK

  • 28,095 BESÖKARE

