Är allt så självklart?/Solidaritetstanken./Trerk


Alla vill vi ha en lön för vårt arbete. Alla vill vi ha en trygg arbetsplats. Alla vill vi ha en pension när den dagen kommer. Alla vill vi ha en betald semester. Alla vill få ett humant bemötande på vår arbetsplats.

Men säger Ni, det har vi ju alla, så vad är problemet?

Problemet är det att allt detta är inget som löntagarna har fått av en givmild arbetsgivarorganisation. Allt detta har Era föräldrar, mor och farföräldrar, kämpat för. Man har strejkat, man har demonstrerat, vissa har fått sparken på grund av att man deltagit i strejker.

Ofta hör man från arbetsgivarhåll att arbetsgivaravgiften är allt för hög och att denna avgift hindrar företag från att anställa. Men egentligen är denna avgift, ingen avgift, utan det är en del av ett avstått löneutrymme, som löntagarna via sina fackliga organisationer har avstått, den definieras som ”en del av löneutrymmet som vi har avstått till socialförsäkringssystemet”.

Så när man sänker arbetsgivaravgiften urholkar man samtidigt socialförsäkringsystemet.

Arbetsgivaravgiften innehåller:

  • Ålderspensionsavgift: 10,21 procent.

  • Efterlevandepensionsavgift: 1,7 procent.

  • Sjukförsäkringsavgift: 7,71 procent.

  • Föräldraförsäkringsavgift: 2,2 procent.

  • Arbetsskadeavgift: 0,68 procent.

  • Arbetsmarknadsavgift: 2,43 procent.

  • Allmän löneavgift : 7,49 procent.

  Totalt: 32,42 procent.

Om man då sänker arbetsgivaravgiften, bör ju dessa pengar hamna hos löntagarna och inte nån annanstans! Tror Ni på det? Inte jag ialla fall!

Uppdatering. 24 April

Arbetsgivaravgifter 2011.

Ålderspensionsavgift 10,21 %

Efterlevandepensionsavgift 1,17 %

Sjukförsäkringsavgift 5,02 %

Arbetsskadeavgift 0,68 %

Föräldraförsäkringsavgift 2,20 %

Arbetsmarknadsavgift 2,91 %

Allmän löneavgift 9,23 %

Totalt, lagstadgade avgifter 31,42 %

27 Responses to “Är allt så självklart?/Solidaritetstanken./Trerk”


  1. 1 http://adamoeva.wordpress.com/ april 23, 2011 kl. 3:08 e m

    Det låter onekligen inte orimligt./Eva

    • 2 trerk april 23, 2011 kl. 4:35 e m

      Nä, men jag tror inte vi löntagare får några pengar från en sänkt arbetsgivaravgift.

  2. 3 Stall Eldis april 23, 2011 kl. 3:09 e m

    Näe det tror inte jag heller! väldigt bra skrivet! Jag tycker dock att det är synd att inte facket är som det engång var, nu går dom mest arbetsgivarnas ärende… iaf kommunal som jag är med i… så ibland undrar jag om inte facken lever på gammla meriter. Dom har verkligen gjort ett jätte jobb, å utan dom hade vi arbetstagare inte varit där vi är idag, varken vad gäller lön eller semester, men jag tycker att dom måste tuffa till sig!

    • 4 trerk april 24, 2011 kl. 12:34 f m

      Tack för berömmet. Fackföreningarnas toppar sitter och bevakar sina positioner och verkar inte bry sig om medlemmarna längre. Så du har helt rätt, så länge dom får förmånliga villkor, så spelar medlemmarnas välbefinnande mindre roll. Jag beundrar dom lokala fackliga företrädarna som skall försvara topparnas miljonlöner,medan den vanliga löntagaren får se sin och sina närmaste välfärd urholkas mer och mer.

  3. 5 skvitt april 23, 2011 kl. 8:52 e m

    Tumme för det. Det kan aldrig nog upplysas om detta därför att de flesta säkert inte känner till det. Jag slås av tanke! Det är så märkligt egentligen. Det du skriver är ingen nyhet för mig, bortsett från siffrorna. Ändå händer inget i min skalle, tills nu, att var gång det talas om att sänka avgiften så försämras min trygghet och alla mina gelikars trygghet.Jag fattar det inte! Varför har jag inte reagerat med ryggmärgen och sagt: Tafsa inte på mina pengar och min trygghet!Så även jag behövde detta inlägg. Det hjälpte inte att jag redan visste om det. Och det kan jag inte fatta. Jag har gått med huvudet under armen! Jag har inte reagerat när de har tagit maten på min tallrik, så att säga!Tänk så dum man är!Tack trerk!/Skvitt

    • 6 superzeke april 23, 2011 kl. 10:38 e m

      Samma för mig skvitt, har faktiskt inte tänkt så mycket på vad arbetsgivaravgiften egentligen består av. Nu blev jag uppmärksam på det, tack vare trerks inlägg.

    • 7 trerk april 24, 2011 kl. 1:29 f m

      Detta har irriterad mig hela tiden. Alla tror att detta är nån sorts straffavgift för arbetsgivare, när det egentligen är löntagarnas pengar man har avstått för välfärdens skull.

    • 8 skvitt april 24, 2011 kl. 6:39 f m

      Ja, men så finns ju du som sätter en prick både över och under i-et, liksom!Nu tänker vi på det vi redan visste, men blundade för!Tack!/Skvitt

    • 9 trerk april 24, 2011 kl. 9:05 f m

      Tack för berömmet från Er båda.

  4. 10 HEMIMAMMA april 24, 2011 kl. 1:05 f m

    Förbannat bra jobbat TRERK!!! (som vanligt) tumme!

    • 11 trerk april 24, 2011 kl. 9:39 f m

      Jag tycker att man skall berätta vad saker och ting egentligen betyder. Tack för tumme och beröm.

  5. 12 superzeke april 24, 2011 kl. 2:13 f m

    Det här borde väl då betyda (rätta mig om jag har fel) att om man räknar på dessa två länkar…..http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsgivaravgift/Sociala-avgifter/ochhttp://www.ekonomifakta.se/sv/Artiklar/2010/April/Aldern-bestammer-skatten/Så skulle en person som är mellan 26 – 65 år och tjänar 26.257 kronor/mån brutto (innan skatt) få inbetalt i arbetsgivaravgift 8.250 kronor/mån.Om man då tar t.ex sjukförsäkringsavgiften som är c:a 5 % av bruttolönen alltså 0.05 x 26.257 kronor då bli 1.312 kronor i månaden. Alltså per år 12 x 1312 = 15.750 kronor per år.Eller tänker jag fel nu??

    • 13 skvitt april 24, 2011 kl. 6:43 f m

      Jag räknar på 7,71 procent och en inkomst på 30.000:- och får siffran 2313,12 per år. Fel, eller?/Skvitt

    • 14 trerk april 24, 2011 kl. 9:04 f m

      Tack för uppdateringen. Jag gör ett tillägg i inlägget.Jag tycker att Ni båda räknar rätt.

    • 15 superzeke april 24, 2011 kl. 2:21 e m

      @skvitt…..vi räknar på samma sätt bara det att du använder 7.71 % och jag använder 5.02 % av bruttolönen. Fast din uträkning på 2313.12 är per månad förstås och inte per år.Årsavgiften blir alltså 12 x 2313 = 27.756 kr/år.Detta visar alltså att de sänkt inbetalningen av sjukförsäkringsavgiften med nästan 2.69 % av bruttolönen i år utan att någon ens reagerat. Så med bruttolönen 30.000 kr/mån så sänks inbetalad sjukpenning med 0,0269 x 30.000 x 12 = 9684 kronor/år.Om vi säger att 5 miljoner arbetare får denna sänkning så blir det alltså en sänkning med 20 miljarder kronor under den perioden 2010 -2014 som de räknar med (eller enklare 5 miljarder kronor per år eftersom de kanske sänker ytterligare under mandatperioden).Här ser man väldigt tydligt hur nedmonteringen av välfärden går till. Med nästan omärkliga ”små förändringar” kan man flytta mycket stora penningsummor utan att någon ens reagerar. Detta är det smartaste sättet att urholka ett välfärdssystem.Kolla gärna igenom mina uträkningar, det är så jäkla lätt att göra fel.

    • 16 skvitt april 24, 2011 kl. 7:12 e m

      Matte har aldrig varit min styrka, zeke!

    • 17 superzeke april 25, 2011 kl. 2:19 f m

      @skvittDu har andra starka sidor istället ju :-)Janne

    • 18 skvitt april 25, 2011 kl. 3:28 f m

      Det värmde att höra!/Skvitt

  6. 19 Stall Eldis april 24, 2011 kl. 12:08 e m

    Ja det har du rätt i, fast min erfarenhet av facket på lokalnivå är inte samma som din. Jag tycker dom får sitta för länge på sin post. Kommunal i min kommun är helt uddlösa, å dom är ju vänner privat med cheferna på kommun, har ungar i samma klass å allt sånt, dom tar nästan alltid arbetgivarens sida om det bli konflikter, å kommer på massa ursäkter å arbetsgivarenssida… så jag tror att på lokalnivå skulle dessa ombud inte få jobba mer än typ 6 år eller nått sånt… har själv varit arbetsplatsombud på en stormigarbetsplats, å inte fick man mycke hjälp av dom på sektionen, bara en massa tomma ord, aldrig handling.

    • 20 skvitt april 24, 2011 kl. 1:23 e m

      Facket ska vara en kamporganisation. Det är det enda rätta kravet. Så är det inte sedan mer än ett halvt sekel tillbaka. Och de får ta konsekvensen av det.Att lilla jag aldrig har anslutit mig och aldrig givit dem en krona lär ju inte ha svidit i deras kassa, men jag har rent samvete. Jag har aldrig bidragit till deras passificering av arbetarklassen!/Skvitt

    • 21 trerk april 24, 2011 kl. 9:51 e m

      Jag har varit nöjd med mina lokala fackliga företrädare

  7. 22 skvitt april 24, 2011 kl. 1:34 e m

    Uppmärksammar bara miljard-stölden från försäkringskassan. Det handlar om ett brott mot lagen, men den har lämpligt nog inte försetts med någon vidhängande påföljd!Är det inte märkligt!Lagen säger att pengarna ska gå till de sjuka och ingenting annat. Men politikerna tar dem till annat. Alltså bryter politikerna mot lagen. Men lagen har ingen inskriven påföljd!Hände ni med?Nåja, om jag är otydlig så läs själva!Vill ni hoppa över Skvitts inlägg:http://blogg.aftonbladet.se/ahh-sikt/2011/04/miljardstold-fran-de-sjukakan ni ju gå direkt till Skvitts länk:http://www.newsmill.se/node/35423/Skvitt

    • 23 trerk april 24, 2011 kl. 10:48 e m

      Har varit in och läst.

  8. 24 Mavera april 24, 2011 kl. 2:32 e m

    Mycket bra, en tumme!Sjukförsäkringsavgiften är ”inbakad” i arbetsgivaravgiften, vilket innebär att man har rätt till en sjukersättning när man blir sjuk. Tyvärr blir det inte så i verkligheten, då staten lurar oss.Skrev om detta för ett tag sedan:http://blogg.aftonbladet.se/mavera/2011/01/lurade-av-staten

    • 25 skvitt april 24, 2011 kl. 11:29 e m

      Jag har ett inlägg som du kommer att uppskatta. Och min långa kommentar också, antar jag – om den inte är alldeles för radikal på sluttampen.http://blogg.aftonbladet.se/ahh-sikt/2011/04/miljardstold-fran-de-sjuka/Skvitt

  9. 26 Leo Beata april 24, 2011 kl. 9:01 e m

    Det finns arbetare helt utan trygghet. Timanställda! Men dom vill ingen prata om…

    • 27 skvitt april 24, 2011 kl. 11:34 e m

      Sant!Ingen pratar om dem! Inte ens facket bryr sig. Varför? Men du är ett undantag!Och vi har även de som aldrig kommer in ordentligt. När det är dags att LAS-a dem får de gå. Hittar nytt jobb, LAS-dags – uppsägning och så fortsätter det. Till slut tror arbetsgivarna att det är något fel på dem som aldrig kan behålla ett jobb = blir ej anställda = FAS-3.Konsten att skapa samhällsproblem. med andra ord. Störst är dock problemet för den drabbade./Skvitt


Kommentera

SOLIDARITETSTANKEN

Bloggarna på denna sida står var och en för innehållet i sina inlägg, och alla som skriver behöver inte ha samma åsikt i alla sakfrågor. Alla inlägg skall hålla en god och saklig ton.
.
Uppgifter bör i största mån verifieras med länkar.
.
Bloggarna har inte rätt att bli alltför personliga.
.
Bloggtroll, personliga påhopp, näthat eller andra icke adekvata kommentarer kommer inte att släppas fram. De som vill kommentera bör därför hålla sig till ämnet, för att kunna upprätthålla en seriös diskussion.
.
Gemensamt för alla som skriver på denna sida är att vi bl.a. värnar om alla människors rätt att få leva under goda förhållanden.
.
Vi är alla personer med åsikter åt vänster, och gör gemensam sak med att få den borgerliga regeringen bortvald 2014.
.
Bloggen är alltid öppen för fler intresserade skribenter som vill bidra till förändringarnas vindar. Vi kan aldrig bli för många. Vi söker bloggare med hjärtat till vänster, som vill ingå i vår gemenskap.
.
Vi vill återuppliva Solidaritetstanken, för alla människors lika värde och rättigheter... Gästskribenter är också välkomna med en förfrågan om att få deltaga med inlägg.
.
Alla skribenter på denna blogg har möjligheten att vara med och föra en dialog utifrån inläggen.I de fall en kommentar önskas besvaras av specifik skribent, så skall frågan riktas direkt till den avsedda.
.
Välkommen till en öppen debatt!

ARKIV

'
The Rainforest Site

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör sällskap med 15 andra följare

BLOGGSTATISTIK

  • 28,094 BESÖKARE

