Vårt samhälles utveckling, del 1.


Detta är första inlägget i en serie som kommer att publiceras några onsdagar framöver. Det handlar om vårt samhälle och hur det utvecklades till vad det i dag är, samt varför.

Om vi inte känner till vår historia kan vi  inte heller förstå vår nutid eller föreställa oss vår framtid.


Tjuvsamhället!

Ej sällan talas det om vårt samhälle som ett tjuvsamhälle. Många ser det så – just som ett tjuvsamhälle. Många ser på samhället, ser på orättvisorna, dömer ut samhället och önskar sig ett mindre otrevligt och mer rättvist samhälle.

Tyvärr finns det också många som ser samhället just så, men utan att det leder till större reflektion än ett konstaterande att vissa roffar åt sig oskäligt mycket. De inser alltså att de offrar sin del till de som tar för sig oskäligt mycket av kakan, men det stannar vid detta därför att de inte vet hur de ska förändra.

Folk tänker på miljonbonusar och att medan dessa utbetalas är det andra som utförsäkras, en del tvingas in i Fas-3, skola, barn- och äldrevård utsätts för privatiseringar som genererar vinster till ägare fast de vinstmedlen hade kunnat gå till verksamheten. Apoteken privatiseras och görs tillgängliga för profit medan rådgivande kompetens sjunker därför att mindre pengar satsas på en inte profitabel fortbildning för personalen om nya läkemedel, nya behandlingar, alternativa billigare synononyma preparat till lägre kostnad.

En del klarar inte sina räkningar, hamnar hos kronofogden, vräks och blir hemlösa. Andra lever i fashionabla villaområden, med bostäder större än de klarar av att städa, men kan för skattefinansierad hjälp skaffa sig piga med RUT-avdrag och se om sitt hus med ROT-avdrag. Du, jag, sjuka, utblottade, utförsäkrade och hemlösa betalar för detta med skatten.

Samhället är splittrat och uppdelat i ”klaner” av rika och fattiga, vars sociala kontakter är begränsade till rollerna var och en spelar.

Folk ser!

Folk ser att allt runt ikring dem förvandlas till ett fåtal personers privata angelägenhet, privata geschäft för chans till personligt berikande och undandraget möjligheter till demokratisk insyn och möjlighet till de mindre lyckligt lottades påverkan. De som styr och ställer har en hög social status, god ekonomi och all makt.

Folk ser.

Folk ser och hör, men vet inte vad att göra. Folk ser och hör att de rika får mer och de sämst lottade får betala. Folk ser och hör att de svagaste i samhället straffas hårt medan de mest välsituerade får allt mera av samhällskakan.

Folk ser!

Folk kallar det ett tjuvsamhälle.

 

Rubrikens påstående om tjuvsamhälle är inte en åsikt!

Det är en realitet och har inget att göra med vad man tycker. Det är inte heller en fråga om värdering. Det är en fråga om ren vetenskap! Nedan och i de kommande inläggen ska utrymmet användas till att redogöra för hur ett samhälle som vårt kunde utvecklas till vad det i dag är, där allt är tillgängligt för privata spekulationer och undandraget en offentlig insyn och demokratiska beslut.

Det som ska redogöras för här är ren vetenskap. Det är vetenskap med all den objektivitet som sådan kräver men det är också en vetenskap som inte anses rumsren i vårt samhälle därför att den avslöjar en sanning om de härskande i vårt samhälle och hur de försörjer sig på det gemensammas arbete, strävan och uppoffring.

Det är en sanning som de härskande inte vill acceptera och som de inte vill vidgå. Det är något de förnekar att det ens är en vetenskap. De kallar det propaganda och beskyller det att vara extrema politiska uppfattningar hos ett fåtal personer som är fiender till vad de själva definierar som demokrati!

Avslöjande sanningar är inte populära för dem som ertappas med fingrarna i kakburken. Varje tjuv förnekar sitt tilltag in i det sista och med alla medel, så även en härskande klass vars rikedom kommer från andras arbete! Det är fullt förståligt att denna härskande klass inte jublar över en vetenskap som kartlägger deras existens och vilka kriterier som gäller för dem, hur de lever och av vad de lever.

I vårt samhälle är det inte kaktjuvar vi tampas med. Vi kämpar mot dem som är mer organiserade, mer inflytelserika, mer mäktiga, mer strategiska och mer medvetna än sina kollegor längre ned i hierarkin.

De som styr och bestämmer och de som har den egentliga makten är mer än vanliga simpla kak- och ficktjuvar. De avgör vad lagen tillåter och därför är deras stölder inte kriminella. De är rent av beundransvärda i deras eget umgänge och betraktas som fint folk med eftersträvansvärt sätt att leva och försörja sig på. Moralen lyser med sin frånvaro som hos vilken tjuv som helst och det är inget som stör deras nattsömn eller ens reflekteras över, lika lite som hos kaktjuvarna vars enda vånda är att ertappas. Den våndan är de stora tjuvarna befriade från eftersom deras stölder är socialt accepterade och till och med hyllas i veckopressens glamorösa reportage på glättat miljöförstörande papper.

Många av de bestulna strävar efter samma mål som dessa offentlighetstjuvar och ser inget fel i deras sätt att tjäna sitt uppehälle, samla sina rikedomar och utöva sin makt i kraft av sitt privata ägande. Många är de som har bestulits men önskar själva uppnå tjuvstatus, om de bara hade chansen. De tänker inte på att det är fråga om egocentrisk osolidarisk handling mot gemenskapen. De lever på hoppet att själva kunna sko sig. För de flesta av dessa stannar det vid hoppet.

 

Detta är ett tjuvsamhälle och det ska nu tas i betraktande.

Hur uppstod det? Hur fungerar det? Hur fungerar stölden? Kan vi klara oss utan detta? Det är frågor som ska besvaras.

 

Ursprunglig mänsklig organisation

I begynnelsen var människan en samlare och jägare. Hjärnan hade vuxit och hennes färdigheter blivit betydande såväl avseende verktygshantverk som social funktion. Hon levde i en liten grupp som bestod av likvärdiga medlemmar med samma rättigheter. Några kunde inneha ledarställning utan att de i någon större utsträckning hade avgörande fördelar av sin ställning eller kunde behålla denna utan de andras samtycke. Kvinnan dyrkades som livets moder och avbildades som en frodig gestalt med samma värde eller kanske högre än männens, men därom saknas tyvärr ännu avgörande bevis.

Sannolikt förekom inget organiserat förtryck och i vart fall ingen institution för det.

Vi vet inte så mycket om dessa samhällens sätt att fungera, men antar att man levde så som dagens samlande och jagande folk gör. En del nomadiserande, medan andra levde relativt bofast om naturen hade tillräckligt att bjuda på inom en begränsad yta.

Ägodelarna var få, särskilt bland de nomadiserande, av naturliga skäl.

Man kan sammanfatta dessa samhällen som jämlika och demokratiska och skälet var avsaknaden av privata ägodelar och enkla produktionsmedel var samägda.

 

Nästa avsnitt

I nästa inlägg kikar vi på jordbrukssamhället som uppstod när människan blev mer bofast och tillskansade sig nya färdigheter, samt tämjde andra djur än den för jakt så betydelsefulla vargen, domesticerad till hund för cirka 15.000 år sedan.

 

 

 

 

Annonser

8 Responses to “Vårt samhälles utveckling, del 1.”


  1. 1 HEMIMAMMA april 14, 2011 kl. 12:42 f m

    Jättebra initiativ!Hemikram

    • 2 skvitt april 14, 2011 kl. 3:07 f m

      Hela människans kulturella och sociala utveckling ämnar jag att redogöra för i mina ondagsinlägg för en tid framöver./Skvitt

  2. 3 Mavera april 14, 2011 kl. 4:09 e m

    En tumme! Jag blir alldeles överväldigad!Ska länka hit från mitt senaste inlägg…Kram!

    • 4 skvitt april 14, 2011 kl. 5:16 e m

      Tack för det och glöm inte nästa veckas inlägg!Kram!/Skvitt

  3. 5 Urban.Medin. april 14, 2011 kl. 5:30 e m

    Ja jisses så bra det var, det ska bli mycket intressant att se den/ de andra delarna även om man vill hänga på och uttrycka lite mer, ge lite mer och tala om allt men vet och ser.Ruggigt bra 🙂 Tummar och väntar på mer :)Kram.

    • 6 skvitt april 14, 2011 kl. 6:54 e m

      Då tackar vi för det!/Skvitt

  4. 7 superzeke april 14, 2011 kl. 7:31 e m

    Väldigt bra och genomtänkt skvitt.Spännande fortsättning följer, sprider förstås vidare.Janne

    • 8 skvitt april 14, 2011 kl. 10:53 e m

      Ja tack, sprid gärna./Skvitt


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




SOLIDARITETSTANKEN

Bloggarna på denna sida står var och en för innehållet i sina inlägg, och alla som skriver behöver inte ha samma åsikt i alla sakfrågor. Alla inlägg skall hålla en god och saklig ton.
.
Uppgifter bör i största mån verifieras med länkar.
.
Bloggarna har inte rätt att bli alltför personliga.
.
Bloggtroll, personliga påhopp, näthat eller andra icke adekvata kommentarer kommer inte att släppas fram. De som vill kommentera bör därför hålla sig till ämnet, för att kunna upprätthålla en seriös diskussion.
.
Gemensamt för alla som skriver på denna sida är att vi bl.a. värnar om alla människors rätt att få leva under goda förhållanden.
.
Vi är alla personer med åsikter åt vänster, och gör gemensam sak med att få den borgerliga regeringen bortvald 2014.
.
Bloggen är alltid öppen för fler intresserade skribenter som vill bidra till förändringarnas vindar. Vi kan aldrig bli för många. Vi söker bloggare med hjärtat till vänster, som vill ingå i vår gemenskap.
.
Vi vill återuppliva Solidaritetstanken, för alla människors lika värde och rättigheter... Gästskribenter är också välkomna med en förfrågan om att få deltaga med inlägg.
.
Alla skribenter på denna blogg har möjligheten att vara med och föra en dialog utifrån inläggen.I de fall en kommentar önskas besvaras av specifik skribent, så skall frågan riktas direkt till den avsedda.
.
Välkommen till en öppen debatt!

ARKIV

'
The Rainforest Site

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör sällskap med 15 andra följare

BLOGGSTATISTIK

  • 28,095 BESÖKARE

%d bloggare gillar detta: