Fler fattiga och Utförsäkrade för varje dag som går…


Det är min dag idag och visst har jag massor att skriva om, men det finns just nu annat som tar så mycket av min energi, att jag väljer att sprida ett annat inlägg.

För er som inte känner till ETT HJÄRTA RÖTT så rekommenderar jag er att läsa denna blogg idag, som så klokt beskriver de svagaste i samhället, specifikt de utförsäkrade. Det finns massor att läsa som denna som handlar om myter om sjuka, något även jag skrivit om då jag läst Björn Johnsons bok, kampen om Sjukfrånvaron. Boken finns även i ett lästlätt skick på min blogg under Kategorier Bok –Björn Johnson…, för den som vill ta del av sanningen.

För övrigt så är jag glad över att diakonerna i kyrkorna i landet äntligen vaknat upp och går samman i ett gemensamt Påskupprop mot utförsäkringarna av sjuka. Inte en dag för sent, då kyrkan alltid vad jag trott stått på de svagaste sida,…hmm i moderna tid får jag väl även tillägga…Likaså är jag glad över att facket genom LO också protesterar mot de utförsäkringar som sker. Vet inte varför det sker först nu, men det här vannsinnet har pågått alldeles för länge, det är ett slöseri inte bara av mänsklig arbetskraft, utan även av våra skattepengar.

Vem är det som tjänar på att allt fler blir allt fattigare?

Hur jag än söker svaret så kan jag inte tänka mig att ens en kapitalist i längden finna det speciellt lönsamt.  Vem skall köpa de varor deras fabriker producerar om ingen har pengar? Eller skall de som har pengar köpa mer av samma vara, eller hur tänker de?

Visst förstår jag att mycket handlar om lönedumpning, att alla arbetare på sikt skall få lägre löner.

Tyvärr är det många som ännu sover, för det går inte att sänka skatterna hur mycket som helst, det finns en gräns även för det. Löneökningarna är historiskt låga, och då kostnaderna i alla utförsålda privata företag ätit upp våra skattesäkningar, vad gör vi då?

Det var allt för denna dag, hoppas jag kommer igen nästa vecka….

3 Responses to “Fler fattiga och Utförsäkrade för varje dag som går…”


  1. 1 HEMIMAMMA mars 15, 2011 kl. 10:11 e m

    Varför skulle du inte göra det? Vi måste nog ta ett snack… =0(

  2. 2 skvitt mars 16, 2011 kl. 9:09 e m

    Jag gillar detta att läsa! Kanske jag använder ett i ett inlägg och länkar hit!/Skvitt

  3. 3 The travelling man mars 20, 2011 kl. 9:08 e m

    Du Pellefantia jag kunde INTE skrivit det bättre. Av vad många av oss Känner! Jag är inte drabbad själv MEN Jag känner VREDE Hur denna HÖGERREGERING Leker med människors liv ! Och Jag TYCKER ATT NI ALLA SÄRSKILT VANLIGA LÖNEARBETARE BORDE SKÄMMAS FÖR ATT DOM SKATTELÄTTNADER (KRONORNA) NI FICK KUNDE ”FÅ ER ATT RÖSTA FRAM EN EMPATILÖS HÖGERREGERING ! OTROLIGT ! JAG SKÄMS PÅ ERA VÄGNAR! ATT NI LÄMNAR ERA SJUKA O ARBETSLÖSA OLYCKSBRÖDER O SYSTRAR I STYCKET! Men AKTA ER DET KAN VARA ER TUR NÄSTA GÅNG!


Kommentera

SOLIDARITETSTANKEN

Bloggarna på denna sida står var och en för innehållet i sina inlägg, och alla som skriver behöver inte ha samma åsikt i alla sakfrågor. Alla inlägg skall hålla en god och saklig ton.
.
Uppgifter bör i största mån verifieras med länkar.
.
Bloggarna har inte rätt att bli alltför personliga.
.
Bloggtroll, personliga påhopp, näthat eller andra icke adekvata kommentarer kommer inte att släppas fram. De som vill kommentera bör därför hålla sig till ämnet, för att kunna upprätthålla en seriös diskussion.
.
Gemensamt för alla som skriver på denna sida är att vi bl.a. värnar om alla människors rätt att få leva under goda förhållanden.
.
Vi är alla personer med åsikter åt vänster, och gör gemensam sak med att få den borgerliga regeringen bortvald 2014.
.
Bloggen är alltid öppen för fler intresserade skribenter som vill bidra till förändringarnas vindar. Vi kan aldrig bli för många. Vi söker bloggare med hjärtat till vänster, som vill ingå i vår gemenskap.
.
Vi vill återuppliva Solidaritetstanken, för alla människors lika värde och rättigheter... Gästskribenter är också välkomna med en förfrågan om att få deltaga med inlägg.
.
Alla skribenter på denna blogg har möjligheten att vara med och föra en dialog utifrån inläggen.I de fall en kommentar önskas besvaras av specifik skribent, så skall frågan riktas direkt till den avsedda.
.
Välkommen till en öppen debatt!

ARKIV

'
The Rainforest Site

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör sällskap med 15 andra följare

BLOGGSTATISTIK

  • 28,094 BESÖKARE

