Hemlös och sjuk


Vinterkräksjukan härjar i landet – i delarna jag befinnut mig i den sista veckan i alla fall. Tack och lov är har jag ett hem, där jag kan dra mig tillbaka och ligga i lugn och ro när jag blir sjuk. I mitt hem vilar jag tills jag blivit bättre och orkar möta världen igen.

För hemlösa är saken inte lika enkel.

Ett härbärge i Norrland har flera gäster som drabbas av magsjuka och är riktigt dåliga. Ute är det minus 20 och ännu kallare. Vinden viner och snön yr runt.

Vad gör de ansvariga då? Kallar de in fler anställda? Kokar de upp vatten? Städar de upp och håller rent, för att förhindra smittan? Pysslar de om sjuklingarna? Knappast.

De stänger härbärget och slänger ut sjuklingarna!

Jag blir så arg när jag hörde talas om saken att jag inte vet vad jag ska ta mig till! Vad är det för samhälle vi lever i? Det är fruktansvärt och helt oacceptabelt att behandla människor så. Ändå bara fortsätter samhällets terror mot de allra fattigaste och sjuka.

9 Responses to “Hemlös och sjuk”


  1. 1 HEMIMAMMA februari 25, 2011 kl. 5:22 e m

    Blir lika arg som du!!!

  2. 2 Urban.Medin. februari 25, 2011 kl. 5:38 e m

    Regeringen skrattar och jag med, fast p.g.a en slags hopplös känsla.Bäst är att vi alla dör, men för regeringen att vi alla arbetar ihjäl oss så klart!

    • 3 skvitt mars 2, 2011 kl. 4:47 e m

      Någon mera vansinnig politik än den som regeringen nu för har aldrig förts tidigare i Sveriges långa historia!/Skvitt

  3. 4 skvitt februari 25, 2011 kl. 9:45 e m

    Samhället är lika kallt och ogästvänligt nu för tiden som väderleken! Jag tackar för ett mycket bra inlägg, men framför följande fråga: finns det inte möjlig att lägga en länk till någon källa, tidningsartikel eller liknande? Om så – snälla gör det!Tumme!/Skvitt

    • 5 HEMIMAMMA februari 25, 2011 kl. 10:03 e m

      Jag vill gärna också ha en länk…

  4. 6 kaoskatta mars 2, 2011 kl. 3:05 e m

    Tyvärr …ingen länk (än i alla fall). Jag var och hälsade på släkt och vänner (22-26/2) och en vän, f.d. hemlös, berättade för mig att det gått till så….och jag vet att hon är att lita på. Jag ska titta i Sundsvalls tidning, kanske dom har skrivit om det, eller Dagbladet.

    • 7 skvitt mars 2, 2011 kl. 5:12 e m

      Jag lägger i alla fall ut en länk till de hemlösas tidning i Göteborg, FAKTUMhttp://www.faktum.nu/web/hem.aspxoch till Stockholms hemlösas tidning, SITUATION STHLMhttp://www.situationsthlm.se/Och om en tidning, VASAPLAN, tar SVT upp:http://svtplay.se/v/2199426/ny_tidning_for_hemlosaVASAPLAN tycks inte finnas på nätet ännu, tyvärr. Rätta mig om jag har fel.http://www.vk.se/Article.jsp?article=171184Det är ju alltid något./Skvitt

  5. 8 medborgar partiet mars 3, 2011 kl. 11:22 e m

    men snälla ni vi vet alla vad reinfeld o alliasen står för döda dom fattiga,sjuka,arbetslösa,ungdommar,pensionärer, för att dom skall få mer pengar över till sig själva. men nogonting måste hända nu det räcker inte med att bara skriva här VI MÅSTE GÖRA REVOLT NU NU

    • 9 skvitt mars 4, 2011 kl. 12:08 f m

      Det ena utesluter inte det andra. Det kan handla om komplement och till och med att det ena förutsätter det andra!/Skvitt


Kommentera

SOLIDARITETSTANKEN

Bloggarna på denna sida står var och en för innehållet i sina inlägg, och alla som skriver behöver inte ha samma åsikt i alla sakfrågor. Alla inlägg skall hålla en god och saklig ton.
.
Uppgifter bör i största mån verifieras med länkar.
.
Bloggarna har inte rätt att bli alltför personliga.
.
Bloggtroll, personliga påhopp, näthat eller andra icke adekvata kommentarer kommer inte att släppas fram. De som vill kommentera bör därför hålla sig till ämnet, för att kunna upprätthålla en seriös diskussion.
.
Gemensamt för alla som skriver på denna sida är att vi bl.a. värnar om alla människors rätt att få leva under goda förhållanden.
.
Vi är alla personer med åsikter åt vänster, och gör gemensam sak med att få den borgerliga regeringen bortvald 2014.
.
Bloggen är alltid öppen för fler intresserade skribenter som vill bidra till förändringarnas vindar. Vi kan aldrig bli för många. Vi söker bloggare med hjärtat till vänster, som vill ingå i vår gemenskap.
.
Vi vill återuppliva Solidaritetstanken, för alla människors lika värde och rättigheter... Gästskribenter är också välkomna med en förfrågan om att få deltaga med inlägg.
.
Alla skribenter på denna blogg har möjligheten att vara med och föra en dialog utifrån inläggen.I de fall en kommentar önskas besvaras av specifik skribent, så skall frågan riktas direkt till den avsedda.
.
Välkommen till en öppen debatt!

ARKIV

'
The Rainforest Site

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör sällskap med 15 andra följare

BLOGGSTATISTIK

  • 28,104 BESÖKARE

