Hemlöshet – kan det drabba dig?


Hemlös. Hur låter det i dina öron?

Hur tror du att det känns att vara hemlös? Skulle du kunna råka ut för att bli hemlös? Många som läser det här är övertygade om att de aldrig kan bli hemlösa. Precis som största delen av de som är hemlösa nu, trodde att de aldrig skulle kunna hamna på gatan.

I princip alla hemlösa har vid någon tidpunkt -oftast i årtionden – arbetat, haft bostad och familj. Sedan har något hänt…..och ekonomin rasar. Det kan vara en skilsmässa, sjukdom, arbetslöshet, olycka, död i familjen, missbruk eller ”bara” en svacka. Alla har sina egna berättelser hur det gick till att rutscha genom ”skyddsnätet” och slå i gatan med en hård duns, ofta utan någonting annat än kläderna på kroppen.

Att skyddsnätet är i det närmaste obefintligt förstår man, om inte förr, när nyheterna rapporterar att fler barn vräkts 2010 än 2009. Över 600 barn vräktes 2010! Det är obegripligt att barn vräks i Sverige – ett av världens rikaste länder. Att det inte skulle finnas pengar är lögn. Det är bara att se sig omkring i vårt land så ser vi att pengarna finns…..tyvärr stoppar makthavarna helst pengarna i egen ficka eller öser över dem som redan har mer  än tillräckligt.

Socialtjänsten, vars uppgift är att hjälpa människor på fötter, när de snubblat på tillvarons hårda stig och skrubbat sina knän eller kanske skadat sig allvarligt, vad gör de? Rusar de till – som en ambulans- för att rädda liv och minimera skadorna på personen som fallit? Följer de lagen som säger att alla har rätt att ha en bostad? Bekymrar de sig om ”Konventionen om Mänskliga Rättigheter”? Visar de medkänsla och stöttar? Knappast! Det finns bra, förstående och laglydiga socialsekreterare, men de är i klar minoritet. De allra flesta drar ut på tiden, nekar bistånd, är otrevliga och nedlåtande, struntar i Barnkonventionen och låter gärna både barn och vuxna stå utan mat och husrum. Ingen hjälp i sikte, bara en massa orimliga krav eller falska ursäkter för att de inte gör sitt jobb.

Om vi andra inte gör vårt jobb, om vi bryter mot lagen i arbetets utförande, då får vi sparken! Vad händer med socialsekreterare som istället för att hälpa, stjälper människor? Ingenting! De ställs inte till svars för att människor dör på gatorna när de inte har någon bostad. En bostad som de/vi alla har rätt till enligt lagen. Inte ens politikerna ställs till svars! Det står inget i lagen om speciella villkor för vissa för att de ska få bostad. Villkoren har soc själva hittat på. Varför? Ja, det undrar man. I synnerhet om man inte vet att hemlösheten  håller i gång en hel industri av s.k. hjälpare. I stället för en lägenhet kan den hemlöse få bo på härbärgen eller andra kategoriboenden om de har tur. Dessa boenden är många gånger så dyra som en vanlig lägenhet. Trots att standarden oftast är mycket sämre. På dessa boenden finns massor med personal, anställda av soc eller, oftast, av någon hjälporganisation. Den organisationen tjänar rejält på de hemlösas olycka. I stället för en bostad, där man kan laga mat själv, hänvisas de hemlösa till olika dagverksamheter och matställen eller matutdelning. Den verksamheten ger också inkomster för de som driver den. En mängd människor lever på att arbeta med hemlösa människor. Hemlösa, dvs människor som du och jag, som skulle klara sig själva om de bara hade en lägenhet.

Det läskigaste är att ”hjälparna”, soc och politikerna skyller på de hemlösa. Alla makthavare och de som jobbar med hemlösa vet att det samhällsstrukturerna som dömer de hemlösa till fortsatt hemlöshet. Det beror inte på de enskilda hemlösa att de är hemlösa och fattiga. Hemlöshet är ett fattigdomsproblem. Inte ett missbruksproblem!  Hemlöshet beror på ojämlikheten i samhället. Hemlöshet är orsakad av de strukturer i samhället som gör att vissa inte godkänns för att få bostad – inte ens hos kommunen. Hemlösheten beror inte på att hemlösa missbrukar. De rika kan supa och ta droger bäst de vill – de har kvar sina fina hus och lägenheter ändå.

Hemlösheten skulle kunna utrotas i stort sett omedelbart för en mindre summa än vad det kostar att hålla de hemlösa kvar i deras hemska situation! Det är grymt och ironiskt att samhället betalar dyra pengar för att INTE HJÄLPA hemlösa att få en bostad. Det är en skam för Sverige, ett av världens rikaste länder, att det finns människor som inte har bostad.

Förr än du tror kan det drabba dig. Vem trodde, för 30-35 år sedan, att det skulle vara möjligt att rasera välfärden som det har gjorts de sista 20 åren? Vem kunde tro att döende personer skulle tvingas till arbetsförmedlingen? Vem kunde tro att vi skulle se människor t.o.m. mammor med barn, tigga på gatorna i våra hemstäder? Svaret är att det kunde nästan ingen av oss ”vanliga” människor ens föreställa oss. Inte i våra vildaste fantasier. Men så blev det! På samma sätt kan du själv vara en av detta årets (eller nästa års) nyblivna hemlösa, nästan innan du inte hinner fatta det.

Annonser

25 Responses to “Hemlöshet – kan det drabba dig?”


  1. 1 skvitt februari 5, 2011 kl. 1:51 f m

    Det är ju just det, det finns inga garantier. /Skvitt

    • 2 kaoskatta februari 7, 2011 kl. 8:47 f m

      Livet ger inga garantier…..det har du så rätt i! Jag känner själv personer som ena året varit välbeställda, nästa år arbetslös och bara något år senare hemlös. Det kan bli en ond spiral som kan snurra fortare än man hinner med. Sen när personen står där på gatan – då förstår han/hon, men då är deras trovärdighet i det etablerade samhällets ögon.

    • 3 kaoskatta februari 7, 2011 kl. 9:02 f m

      Glömde ju att skriva – Ha det så bra!

  2. 4 Pluppa februari 5, 2011 kl. 2:07 f m

    Kan drabba vem som helst egentligen!Kram/Pluppa

    • 5 kaoskatta februari 7, 2011 kl. 8:57 f m

      Ja, nog kan det göra det. Ju hårdare samhället blir dess fler drabbas. Nu läser jag i tidningarna om folk som blivit utförsäkrade, är mycket sjuka eller t.o.m. döende, som utsätts för oerhörd press från myndigheterna. De nekas hjälp in absurdum eller så ställs krav som de inte kan uppfylla pga av sjukdom (fysisk eller psykisk) eller helt enkelt bristande ork och förmåga. Sjuka eller arbetslösa kan vi alla bli. Det ”kan drabba vem som helst” som du skriver. Till och med de som inte ens kan föreställa sig att ramla från sin höga position och bli av med sina tillgångar och pengar. Man ser hur krisen i USA drabbade människor ur ffa mellanskikten. Många, många blev av med jobbet, kunde inte betala lånen till banken, banken tar huset och de själva får flytta till stora tältläger! De hade inte kunnat föreställa sig det i sin vildaste fantasi. Dom trodde dom satt säkra i sadeln. Kram

  3. 6 HEMIMAMMA februari 5, 2011 kl. 2:13 f m

    MYCKET bra skrivet Katta!! Tummen är självklar!!Hemikram

    • 7 kaoskatta februari 7, 2011 kl. 8:58 f m

      Tack för det! Roligt att höra att du tycker det var angeläget ämne och bra skrivet.Kram

  4. 8 sarahmara februari 5, 2011 kl. 2:23 f m

    Hej, har inte skrivit här förut, men kommer återkomma. Ett väldig viktigt ämne du tar upp. Och ja, man vet inte, det skulle i praktiken kunna drabba vem som helst av oss!. Men för dom som NU är hemlösa, så instämmer jag helt. Kostnaden för att ge dem tak över huvudet skulle inte vara mycket pengar, dom skulle kunna höja skatten lite om det gick till dom, då skulle jag vara med på det direkt… Tumme=) och ha en fortsatt fin lördag//sarahmara

    • 9 kaoskatta februari 7, 2011 kl. 9:01 f m

      Tack, sarahmara! Det är fruktansvärt att samhället väljer att förnedra hemlösa i stället för att ordna boende åt dem. Vårt rika land har ingen som helst ursäkt eller förklaring som är acceptabel för sitt agerande! Kostnaderna för att ge alla ett eget boende är lägre än att tvinga kvar dem i hemlöshet …….det är verkligen hårresande!Ha det så bra!

  5. 10 HEMIMAMMA februari 5, 2011 kl. 6:52 f m

    vill lyfta upp detta i ljuset igen.

    • 11 kaoskatta februari 7, 2011 kl. 9:08 f m

      Vi kan aldrig ta upp det här ämnet nog ofta! Forskarna som studerat hemlöshet i årtionden hävdar att hemlöshet är ett strukturellt problem. Men politikerna tycker att det är någon fördel med att hålla människor hemlösa och dessutom skuldbelägga dem för deras situation. Förmodligen för att skrämma oss andra så vi håller oss lugna och fina och inte protesterar mot deras orättfärdiga politik! Och det här ska kallas demokrati? Så länge inte alla har hem och det nödvändigaste i vårt rika land, anser jag att det inte kan kallas för demokrati. Demokrati är inte bara att få gå och rösta i fria val. Det är också att alla ska tillerkännas ett drägligt liv, och den förda politiken ska sikta på att uppfylla de Mänskliga Rättigheterna!Kram

  6. 12 skvitt februari 7, 2011 kl. 7:16 f m

    I Göteborg menar ”Faktum” (De hemlösas tidning – http://www.faktum.nu/web/hem.aspx) att det inte finns några hemlösa utan tak över huvudet. Och det kan ju hända att det är så. Säger de hemlösas eget organ så, då tror jag på det, faktiskt. För det är inte särskilt konstigt. Hemlös är inte identiskt med bostadslös. Hemlös betyder att sakna ett eget kontrakt på bostad.Tidningen Faktum hade ett reportage om saken för att någon reporter på en tidning påstod att folk saknade tak över huvudet i Göteborg.Det retade upp Faktumredaktionen riktigt rejält. Tidningen menade att reportern bakom artikeln hade skruvat alla intervjuer så det blev en sensations-snyft-artikel till slut.Jag har gått igenom större delen av Faktums nätupplaga utan att hitta till deras indignerade artikel i ämnet. Synd, för annars hade jag ju kunnat länka.Om jag har fattat saken rätt så är situationen mycket sämre i Stockholm. Där lär det finnas många hemlösa i ordets äkta bemärkelse. Enligt Faktum finns det några få äkta hemlösa i Göteborg, men det rör sig om udda människor som inte vill ha kontakt med myndigheterna. Det är alltså deras eget fria val.- – – När nu Skvitt sagt allt detta vill han påpeka en sak:Det är stor skam och styggelse att folk ska sakna kontrakt på sin bostad i ett så rikt land som vårt. Än värre styggelse är det om människor inte ens har ett tak över huvudet, medan en del har så mycket pengar att de inte ens vet vad de ska ha dem till.Skvitts inställning delas självklart av minst 70-80 % av den svenska befolkningen. Kanske rent av 90 %!Att orättvisorna är så stora som de de facto är, betyder ju bara en sak, folket bestämmer icke i detta land! Alltså har vi inte demokrati!Och så var då denna sats bevisad!Skvitt påstår ihärdigt att vi lever i bourgeoisiens diktatur, även kallad ”parlamentaristisk demokrati”! Kör för det. Det bevisar bara att proletariatet måste överge parlamentarismen och resa vapen mot borgerskapets ”demokrati”. Alltså störta borgerskapets diktatur, som ju kläds i termer som ”demokrati”!Skvitt förfäktar ihärdigt att vi lever i en diktatur! Han kan inte nog poängtera den saken därför att så få tycks inse det. Och det är inte konstigt att det är så eftersom alla partier i landet rapar samma smörja: ”flerpartisystem är detsamma som demokrati”! Och varför skulle det vara det?Den tanken måste ni ställa er! Varför är det demokrati bara för att det finns flera aktörer på diktaturens scen?Dags att vakna!Dags att resa vapnen mot härskarklassen!Dags för revolt!/Skvitt

    • 13 kaoskatta februari 7, 2011 kl. 9:32 f m

      Bravo! Håller helt med att vi inte lever i en demokrati (se mitt svar till Hemimamma ovan). Det finns två linjer när det gäller demokrati. Dels den västerländska som hävdar att bara det finns flera partier och det finns ”fria” (vad dom nu menar med det) val så är det demokrati.Sedan har utvecklingsländerna, de fattiga länderna, en annan syn. De håller med om att det ska finnas ”fria” val, men stannar inte vid det. Deras företrädare hävdar att för att vara en verklig demokrati så ska den förda politiken uppfylla Konventionen om Mänskliga Rättigheter, eller sträva mot det med all kraft! Jag sluter mig till den senare definitionen. Hur kan ett land/stat vara demokratisk om delar av befolkningen lever i misär? Det är ingen rim och reson i det! Då är ju demokrati värdelös om den inte innebär strävan mot jämlikhet och bra liv för alla. Håller inte med om att bruka våld, annat än i yttersta nödfall. Blir vi angripna med våld så kan vi tvingas ta till våld.I och för sig finns det många forskare som anser att bl.a. hemlöshet, hunger, fattigdom är makthavarnas våld mot befolkningen eller delar av befolkningen. Det gör jag också, men när blir deras våld mot oss så grymt att vi måste försvara oss med vapen?Jag anser att aktivt motstånd genom påtryckningar, demonstrationer osv – aktioner med ickevåld – ska prövas till det yttersta först. Våld innebär alltid tragedier och jag tror att folket måste bli tillbakapressade till det outhärdliga innan man griper till vapen. Och jag hoppas att det inte behöver hända…..men utsikterna ser mörka ut….både i Sverige och världen. De rika roffar åt sig och vi andra får smulorna. MYCKET ALLVARLIGT ÄR ATT ORDENS BETYDELSE FÖRÄNDRAS! Ordens betydelse ändras som i George Orwells ”1984” eller i ”Kallocain”, Du sköna nya värld” och ”Grisfarmen”. Diktatur = demokrati, fel=rätt, statens övergrepp=rättvisa, omsorg, fattig=oansvarig, offer för övervåld=skyldig, angreppskrig=försvar av demokratin osv.osv. Jag gillar att du också engagerar dig! Ha det så bra!

    • 14 kaoskatta februari 7, 2011 kl. 9:33 f m

      Det stämmer att Göteborg har ett annat sätt att hantera hemlösheten. Jag vet att det är bättre läge där än i de flesta andra delar av landet.

  7. 15 Leo Beata februari 7, 2011 kl. 9:53 f m

    Allt elände som kan drabba ”dom andra” kan även drabba mig… Faktum är en bra tidning. Köp den!

    • 16 skvitt februari 8, 2011 kl. 10:01 e m

      Tyvärr inser inte alla det!Med det avser jag även omdömet om tidningen./Skvitt

    • 17 kaoskatta februari 9, 2011 kl. 7:37 f m

      Situation Stockholm, som också säljs av hemlösa, är bra den med. De har nyheter, artiklar om bl.a. om hemlöshet, insändare, en dagbok som en hemlös man, Raine, skriver i varje nummer, långa intervjuer med kända personer, dikter m.m. Tidningen är i veckotidningsformat med snygga bilder.Några hemlösa har också en blogg som man hittar genom att gå in på Situation Stockholms hemsida. Samarbetar Fatum och Situation Stockholm? Jag har hört om tidningen, men inte sett den?Ha en bra dag!

    • 18 kaoskatta februari 9, 2011 kl. 7:55 f m

      Många tror fortfarande att de sitter säkra i sadeln, genom sin egen förträfflighet, men så fungerar det inte. Det behövs inte mycket för att en person ska ramla ut mellan det glesa skyddsnätet samhället drar undan för fler och fler. Ha det så bra!

  8. 19 Pellefantia februari 8, 2011 kl. 9:21 f m

    ja visst är det så…. Samhället går en mörk tid till mötes…kram

    • 20 kaoskatta februari 9, 2011 kl. 7:49 f m

      Nog är det så….mörkt ser det ut. Jag har svårt att fatta att det gått så fort att riva ner stora delar av välfärden. På ung 20-25 år har Sverige har Sverige förändrats till det sämre i en omfattning man har svårt att föreställa sig. Jag som är 57 år minns ju hur mycket som fanns när mina första barn föddes ( -79, -81 och -85). Barngrupperna var mindre ung 2/3 av dagens, det fanns hemvårdare som kunde komma hem och hjälpa till med hemmet när föräldern var rejält sjuk (det fanns t.o.m. när jag var liten på 50-talet), barnvårdare som var med barn som var sjuka om föräldrarna jobbade, bidraget man fick om Pappan inte kunde betala har nästan inte höjts sen 80-talet, hemlösa var en väldigt sällsynta, läkaren eller distriktssköterskan kom hem om man bad om det osv.osv. När jag ser i backspegeln att nedskärningarna började straxt efter Palme mördades, så tror jag att jag hade rätt om vilka som stod bakom mordet – högerkrafterna, både inom ocoh utom socialdemokratiska partiet i samarbete med bl.a. USA och SydAfrika som inte gillade Palmes internationella engagemang.Jag hoppas och tror att vi kommer resa oss och skapa ett bättre samhälle. Det här kan inte tillåtas fortsätta.Kram

  9. 21 skvitt februari 9, 2011 kl. 3:55 e m

    Jag lade Situation Sthlm som favvo.Här är Faktum:http://www.faktum.nu/web/hem.aspxKram alla!/Skvitt

  10. 22 Trött på skitsnacket februari 12, 2011 kl. 8:02 f m

    ”Över 600 barn vräktes 2010! Det är obegripligt att barn vräks i Sverige – ett av världens rikaste länder.”Det är inte barnen som vräks, det är deras oansvariga föräldrar som skrivit på ett kontrakt. Hade dessa sökt hjälp tidigt hade det aldrig hänt, men förmodligen skiter de i allt och gräver ner sig i missbruk hellre än att ta tag i sitt liv. Inse att alla som vräks, utförsäkras eller blir arbetslösa är inte offer för andras beslut utan offer för sin egen förmåga att sköta sitt liv. Många borde omyndigförklaras och fråntas rätten till barn.

  11. 23 Spiken februari 13, 2011 kl. 7:47 e m

    De har oftast sig själv att skylla. De har inte blivit vräkta för inget. Fram för mer slum som i USA och låt skiten bo där. Där kan de knarka fritt, slå varndra på käften, dansa och spela musik natten lång.

  12. 24 Pellefantia februari 15, 2011 kl. 7:58 f m

    De två sista inläggen hade inte jag släppt fram … det är bara fördomsfulla och säger egentligen inget av vikt….lämnade den bedömningen till skribenten i ämnet,,,Hemlösa knarkar och super…dansar natten lång och slår varandra på käften…. hmmm alvarligt det är ju inte mycket substans innanför den personens hjärna..mina inlägg vill jag inte ha nedsmutsade med kommentarer soom dessa….

  13. 25 Urban februari 15, 2011 kl. 8:43 f m

    Det är väl bra att alla får kommentera.Det finns olika syn på människor och deras situationer, det är ju därför det ser ut som det gör.Vissa svarar obetänksamt medan andra bara vill vara cyniska,Vi vet alla hur det ser ut och vart det kommer att sluta.Ja precis som i USA, där det blev en fluga att slå ihjäl hemlösa och det är ju det bästa sättet att bli av med problemen. Det skulle inte förvåna mig om regeringen ger stöd också för sådan verksamhet i sverige inom kort.


Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s




SOLIDARITETSTANKEN

Bloggarna på denna sida står var och en för innehållet i sina inlägg, och alla som skriver behöver inte ha samma åsikt i alla sakfrågor. Alla inlägg skall hålla en god och saklig ton.
.
Uppgifter bör i största mån verifieras med länkar.
.
Bloggarna har inte rätt att bli alltför personliga.
.
Bloggtroll, personliga påhopp, näthat eller andra icke adekvata kommentarer kommer inte att släppas fram. De som vill kommentera bör därför hålla sig till ämnet, för att kunna upprätthålla en seriös diskussion.
.
Gemensamt för alla som skriver på denna sida är att vi bl.a. värnar om alla människors rätt att få leva under goda förhållanden.
.
Vi är alla personer med åsikter åt vänster, och gör gemensam sak med att få den borgerliga regeringen bortvald 2014.
.
Bloggen är alltid öppen för fler intresserade skribenter som vill bidra till förändringarnas vindar. Vi kan aldrig bli för många. Vi söker bloggare med hjärtat till vänster, som vill ingå i vår gemenskap.
.
Vi vill återuppliva Solidaritetstanken, för alla människors lika värde och rättigheter... Gästskribenter är också välkomna med en förfrågan om att få deltaga med inlägg.
.
Alla skribenter på denna blogg har möjligheten att vara med och föra en dialog utifrån inläggen.I de fall en kommentar önskas besvaras av specifik skribent, så skall frågan riktas direkt till den avsedda.
.
Välkommen till en öppen debatt!

ARKIV

'
The Rainforest Site

Skriv in din epostadress för att prenumerera på den här bloggen och därmed få information om nya inlägg via epost.

Gör sällskap med 15 andra följare

BLOGGSTATISTIK

  • 27,646 BESÖKARE

%d bloggare gillar detta: